24 januari 2007

Wraak

‘Goede verliezer’ is een ander woord voor hippie. Dus hoewel het een werkgever volkomen vrij staat om mij niet aan te nemen, ben ik niet te beroerd om even na te trappen. Niet te hard natuurlijk, want ze weten waar mijn blog schrijft, en wie weet heb ik ze nog nodig.

Op de vraag wat ik zou veranderen als ik de baas van Bionieuws was, antwoordde ik: “De website”. Want zeg nu zelf, de huidige cyberstek van het blad ruikt naar bejaarde archivarissen. De sollicitatiecommissie merkte op dat het niet zomaar alle content gratis beschikbaar wilde maken (moet je natuurlijk ook niet doen). De stelling die daarop volgde was: “Je leest nu doordeweeks geen kranten, maar als het Internet er niet was geweest zou je waarschijnlijk een abonnement op een krant hebben genomen.”

Joh. En als de Aarde plat was, zou je van het randje kukelen als je te ver naar het westen vaart.

En de betekenis van Internet voor papieren media is nog wel zo ondubbelzinnig: de markt voor kranten en tijdschriften is al een flink stuk gekrompen, en dat gaat nog wel even door. Internet is voor de krant wat televisie voor de radio is geweest, en wat, daar weer vóór, de radio al voor de krant was geweest. Een visser bij dezelfde vijver, met net iets ander aas. Gevolg: de vangst wordt kleiner, en minder gevarieerd.

Kranten- en tijdschriftredacteurs hebben een tijdje geprobeerd de mythe levend te houden dat Internet minder diepgang biedt (pure onzin) en dat een redactie de kwaliteit van de verslaggeving waarborgt (was het maar waar). Misschien dat sommige mensen van mijn generatie en ouder daar nog intrappen, maar de jongens en meisjes die nu van de middelbare school komen gaan daar echt niet meer in mee.

Een website is de etalage van een tijdschrift, en wie geen web presence heeft bestaat niet. Het waarheidsgehalte van die wetmatigheid wordt met de dag groter.

Hopelijk heeft de Bionieuws een conservatieveling aangenomen met geen greintje gevoel voor de tijdgeest, zodat het de modernisering van het medialandschap niet zal overleven. Het zou een zoete wraak zijn.

2 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

"Een website is de etalage van een tijdschrift, en wie geen web presence heeft bestaat niet"

Absoluut waar! Papieren media zijn doorgaans duur en moet je uren doorbladeren op zoek naar iets nuttigs. Dus bijna iedereen gebruikt google (ook ik) om erachter te komen "what is out there" en via websites kom je verder. Vaak krijg je vele hits op hetzelfde onderwerp en maak je daarna de keuze welke site je tenslotte aandachtiger gaat lezen.

Op dat moment krijgt een goed verzorgde, overzichtelijke en helder geschreven website mijn voorkeur.

Ik krijg Bionieuws al een tijdje niet meer (emigratie enzo) maar ik zal de website eens bekijken...

Okee, laadt langzaam. Ziet er saai en amateuristisch uit. Voor een krantje hebben ze bij het maken van deze site hun gevoel voor lay-out thuis gelaten. Geen pakkende voorpagina, geen foto of illustratie dat meteen de aandacht trekt. En verder... Het laden van een link duurt meer dan een minuut (ik heb inbelverbinding, dat wel, maar ik verwacht van een krant ook geen Flash-annimaties) EN ik krijg meteen een reclame-popup. Na nog een minuut schuift mijn muis instictmatig richting rode X.

Iknik, dat ze jou niet hebben aangenomen verbaast me en getuigt niet echt van visie en inzicht. Ik lees jouw columns elke dag sinds ik van het bestaan van de site weet en jouw schrijfstijl heeft me nog nooit verveeld. Bionieuws lag in mijn oude huis altijd in het pleehokje. Dat moet toch ook wat zeggen.

Forget them wankers!
(mij namen ze ook niet aan)

25 januari 2007 om 00:06  
Anonymous Anoniem zei...

Waarschijnlijk had je binnen de kortste keren zo'n grijs koppie uit het raam willen gooien als ze je wél hadden aangenomen.
Dus... misschien maar beter zo?
(ik snap het wel hoor, dat had je liever zèlf willen beslissen)

25 januari 2007 om 16:21  

Een reactie posten

<< Home