11 januari 2007

Volle trein

U staat op het perron te wachten op uw trein. De andere lijn is uitgevallen, dus het is druk op het perron. Honderden mensen willen zo de trein in. Met de gebruikelijke vertraging komt hij binnen. U ziet in één oogopslag: dat past niet.

Wat doet u?

1) U steekt nog een peukje op, en begint met een praatje over hoe hard treinreizen zuigt. Geen reden om je zelf kapot te laten drukken: wie met de trein forenst, heeft immers altijd een geloofwaardig excuus om te laat op zijn werk te komen.

2) U weet dat de wereld vergaat als u wat later op uw werk komt, en schikt kalm in. Met het OV kun je maar twaalf keer per uur van Voorburg naar Den Haag, dus wachten kan niet. Dat is kut, maar dat is het voor uw medereizigers ook. U doet dus uw best om het voor iedereen zo draaglijk mogelijk te maken.

3) U begint te vechten en probeert de deuren te forceren.
Het is namelijk wel twaalf minuten reizen! En nogmaals, net als iedereen in de trein moèt u per sé op tijd op uw werk zijn, want het is volkomen ondenkbaar dat ook maar één van u de gemiste tijd een andere keer in kan halen.

4) U wist dat de andere trein niet reed, had op de drukte gerekend en bent dus niet op het perron, omdat u de file heeft genomen.

Wie regelmatig met de trein reist, weet dat treinreizigers in de regel a-socialen zijn, met een slechte muzieksmaak. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat er maar zo zelden iemand op de bek wordt gemept. Maar vechten omdat de trein vol is? Met elkaar, terwijl het de schuld is van de NS? Eigenlijk hadden ze voor straf allemaal moeten lopen door de regen, gisteren. Maar ja, dan waren ze te laat gekomen op hun werk.

8 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Het bericht van de Telegraaf dat mensen in die trein gingen vechten is nooit bevestigd door een andere bron. En de betrouwbaarheid van de Telegraaf is nog lager dan die van jou, Bart.

En natuurlijk ben jij de boeddhistische zelfbeheersing zelve. Ik kan me nog het verhaal herinneren dat je 2 figuren in elkaar hebt gebeukt omdat je de inhoud van een glaasje over je hoofd kreeg.

Stel je voor: Je hebt iets belangrijks (sollicitatie, examen, beoordelingsgesprek), je hebt ruzie met je vriendin, de trein is vertraagd, veel te druk, te warm, te lawaaiig en de kneusforens met vouwfiets naast je is te spastisch om z'n hete koffie vast te houden; ik zou wel eens willen zien hoe jij je beheerst op zo'n moment.

12 januari 2007 om 15:25  
Anonymous Anoniem zei...

Ik heb laatst een hele nare situatie in een volle trein meegemaakt. Op dat moment kwam er ook nog een vrouw met haar fiets tussen de deur. Toen heb ik ook wel de viswijf uitgehangen toen de conducteur lachte en zei dat het wel haar eigen schuld was. Ik was ook niet de enige, want de getuigen hadden ook allemaal gezien dat ze er nog maar net zelf niet tussenkwam.

12 januari 2007 om 17:20  
Blogger Bart Braun zei...

@Wout, ik zou in dit geval hebben gekozen voor optie 1. Dat deed ik ook bij die vechtpartij indertijd. Ik ben tot twee keer toe weggelopen en heb hem vriendelijk gevraagd om ergens anders vervelend te gaan zijn.

Het zou ongeveer vergelijkbaar zijn met de NS die in dit voorbeeld pitbulls en wapenstokken inzet om het hele perron de trein in te jagen. In werkelijkheid heeft het tegenovergestelde plaatsgevonden.

13 januari 2007 om 18:06  
Anonymous Anoniem zei...

Optie 1 is al helemaal geen optie, want roken is nog slechter voor je dan zitten in een overvolle trein.

15 januari 2007 om 13:24  
Anonymous Anoniem zei...

Ik ben een autoboer, dus ik sta altijd lekker in de file. :-)

16 januari 2007 om 09:27  
Anonymous Anoniem zei...

Zo heeee, ik was altijd zo tevreden met de NS. Maar gisteren reisde ik vanuit het durp waar jij vandaan komt Bart, naar Nijmegen. Ik moest een half uur wachten in Arnhem. Dat was al kut. Nu blijkt het ook volgens de dienstregeling te zijn op dat tijdstip. Je doet er 51 minuten over wat normaal in een half uur kan.

Echt belachelijk.

17 januari 2007 om 10:04  
Blogger Bart Braun zei...

Yup. Van dat Durp naar mijn huidige academiestadje is een reis van tweeënenhalf uur. Waarvan één keer vijfentwintig minuten wachten en een keertje twintig minuten wachten.

Vraag één: waarom spreekt de NS van 'intercities', als die dingen stoppen in gaten als Dieren, Elst en Bodegraven.

Vraag twee: kent iemand iemand die erop vooruit is gegaan met de nieuwe dienstregeling?

17 januari 2007 om 12:35  
Anonymous Anoniem zei...

Nou, ik ken er 1. En die is gek.

Naar het Oosten of naar Kutdurpen is echt te gek voor woorden te lang en stom. Wel weer een excuus om niet meer bij ouders en schoonouders langs te hoeven, komen ze maar bij mij met de auto.

17 januari 2007 om 13:42  

Een reactie posten

<< Home