08 januari 2007

Adbusted

Gisteren had ik een feestje: na vele jaren is eindelijk het Vegatopia-kookboek in de handel. Een groot gedeelte van de recepten is verzonnen of in elk geval uitgetest door mij, dus ik kan het van harte aanbevelen.

Ondanks het feit dat ik allang geen vegetariër meer ben, heb ik Vegatopia altijd een sympathieke website gevonden. Geen wonder dus dat ik de beheerder vroeg hoe het stond met zijn advertentie-inkomsten.

'Slecht', was het antwoord. Google had namelijk zijn Adwords verwijderd. Dat zijn die advertenties die u overal ziet, zo ook rechtsonderaan op deze pagina. Maar niet op Vegatopia. Iemand had te vaak op die dingen geklikt, waarschijnlijk vanuit de behoefte om de site een klein financiëel steuntje in de rug te geven. Google stelde klikfraude vast en sloopte de advertenties weg. Op verzoeken om opheldering werd niet ingegaan.

Dat zuigt. Een site die vijftigduizend bezoekers per maand trekt, kost geld en kan die advertenties goed gebruiken. Als Google in staat is om klikfraude te detecteren, zijn ze ook in staat om klikfraude te filteren. Door dit soort bans uit te delen, snijden ze niet alleen onschuldige sites, maar ook zichzelf in de vingers.

Onze adwords hebben ons tot nu toe ongeveer zeven dollarcent per column opgeleverd. Niet heel veel, maar we zijn eraan gehecht. Niet te hard klikken, aub.

3 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Wat een flauwe streek. En -mag ik het zeggen- ook wel weer typisch Amerikaans dat Google opeens niet bereikbaar is. Béétje jammer.

9 januari 2007 om 10:44  
Blogger Bart Braun zei...

Inderdaad. Nederlandse bedrijven als Nuon, Eneco en UPC staan daarentegen juist bekend om hun goede klantvriendelijkheid en service.

9 januari 2007 om 14:41  
Anonymous Anoniem zei...

LOL, precies.

(ik heb een zure smaak in mijn mond gekregen door yahoo, die je account gewoon deleten en vervolgens niet voor rede vatbaar zijn)

10 januari 2007 om 10:00  

Een reactie posten

<< Home