10 juni 2007

De baby met de nicotinepleister



Deze week heeft het College ter Beoordeling van Geenmiddelen (CBG) de definitieve lijst bekend gemaakt van medicijnen die voortaan ‘vrij’ verkocht mogen worden. Wat dit betekent voor jou en mij is dat we voortaan op zaterdagavond zonder zorgen alcohol naar binnen kunnen gieten en niet bang hoeven te zijn dat er geen ibuprofen meer is. Die kun je namelijk voortaan gewoon, op zondag, bij de shellpomp krijgen. Naast pijnstillers zijn er voortaan ook tal van andere producten te krijgen zoals koortslipremmers en nicotinepleisters.
Allemaal eigenlijk niet boeiend, toch zijn de apothekers en drogisterijen faliekant tegen. Het zou een extra gevaar vormen voor de volksgezondheid.

Hier kan ik me in vinden. Van teveel nicotinepleisters kun je doodgaan, vooral als niet-roker. En misschien gebruikt een tienermoeder ze wel als gewone pleister bij haar pasgeboren dochter. Paracetamol is een leuk goedje waar jaarlijks ook tal van mensen zelfmoord mee plegen. Meer dan 10 tabletten zorgen al voor leverschade en nog meer activiteit kan die lever, die je al die avond ervoor zo hard liet werken met al dat alcohol helemaal opblazen. Zijn er meer plaatsen waar je medicijnen kan kopen, krijg je misschien meer mensen die in een depressieve bui om 3 uur ’s nachts de shell binnenlopen en dan hun ‘pil van Drion’, het pakje paracetamol, ook dan kunnen kopen. Ik acht de kans echter klein dat de vrije verkoop veel gevolgen voor de volksgezondheid heeft.

Het tweede argument dat gegeven wordt is het gebrek aan voorlichting en de controlefunctie. Mensen zullen bijvoorbeeld vaker koortslipremmers kopen terwijl ze die niet nodig hebben en een caissière in de supermarkt of pompbediende kan niet inspringen op dit soort situaties of voorlichting geven.

Nu heb ik al vaker paracetamol gekocht. Nog nooit heeft een caissière mij advies hierover gegeven. Bovendien heb ik niet het idee dat als ik iets koop bij een drogist, ik van de gemiddelde ‘ik ben zestien, heb geen zin meer in de mavo en ga nu bij de drogist werken’-caissière veel goede informatie kan verwachten.
Logisch of niet, degenen die schreeuwen zijn dus gewoon weer bang om inkomsten kwijt te raken.

2 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Ja, die indruk heb ik ook.
Daarbij is het natuurlijk handig om ze uit het verzekeringspakket te halen, want dat scheelt kapitalen.

Mooi blog!

11 juni 2007 om 16:24  
Anonymous Anoniem zei...

En ja hoor:

http://www.nu.nl/news/1113606/83/Vaker_vergiftiging_door_medicijnen.html

Vind dit overigens wel je beste stuk tot nu toe Kevin.

14 juni 2007 om 10:23  

Een reactie posten

<< Home