25 mei 2007

Bioblog: eindexamens

Na het grote succes van onze vorige eindexamenpost (NSFW) storten we ons nu op de Havo-examens van vandaag. Het CITO een mooi werkje gemaakt: genetica, ecologie, mensje plantje, beestje, inzicht- en leervragen.

De enige vraag waar ik echt niet uitkom is vraag drie:

Het teruglopen van de konijnenstand wordt vooral veroorzaakt door een nieuwe virusziekte (VHS). Konijnen die besmet worden met het VHS-virus, krijgen na 24 tot 48 uur hoge koorts en sterven dan binnen enkele uren. Leg uit waardoor het afweersysteem van het konijn na infectie met dit virus, de dood van het konijn niet kan voorkomen.

Ligt het nou aan mij? Ik geloof niet dat de specifieke ziekmakende eigenschappen van VHS onderdeel zijn van de examenstof voor de Havo. In een afweerreactie komt pas na een paar dagen komt productie van antilichaampjes pas goed op gang Tot die tijd beschikt het afweersysteem uit een hele barrage van allerlei truukjes om ziekteverwekkers te stoppen of in elk geval onder de duim te houden. Die werken hier blijkbaar niet, om één of andere reden.

Maar hoe moet een havo-scholier nou weten wat die reden is?

Of heb ik het helemaal mis? Ik krijg graag hulp van de bioloog in u!

2 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Misschien was het wel een case-study in het standaardboek.

25 mei 2007 om 18:32  
Blogger rintelman zei...

Tja, precies die innate immunity omschrijven die jij geeft heeft waarschijnlijk al punten.Dan nog zeggen dat het lichaam idd in 48 ur te weinig tijd heeft om nieuwe antistoffen te maken en de innate respons blijkbaar niet werkt (of te heftig is) waardoor het dier overlijdt: hoppa 10 punten. Anders zie ik het ook niet. Nou ja, Havisten wil je toch niet op de uni

27 mei 2007 om 12:07  

Een reactie posten

<< Home