22 juni 2007

JP wil dood voor België

Beatrijs Ritsema is ergens in de vijftig, en schrijft vooral over 'moderne manieren': de etiquette van deze nieuwe tijd. Niemand van haar diverse werkgevers lijkt hier een contradictie in te zien.

Voor HP/De Tijd heeft ze deze week een stukje over Volksliederen. Zoals altijd van de hak op de tak springend, en heel Modern Gemanierd niet voorzien van links of illustraties.

Anyway, Beatrijs vindt het dus echt Niet Kunnen dat onze premier meezingt met het Belgisch volkslied. Niet omdat veel Belgen weigeren het te zingen (zij voelen zich meer Vlaming dan Belg, en horen liever De Vlaamse Leeuw). Niet vanwege de zelfmoordterroristische tekst van de Brabançonne. Maar omdat JP Nederlander is, en geen Belg.

Nu heb ik als republikein niet zoveel met het Wilhelmus, maar als een bezoekend staatshoofd dat graag wil zingen, gaat hij zijn goddelijke gang maar. Ik wil Bush zijn tong wel eens horen breken over 'Mijn schild ende betrouwen, zijt Gij, oh god mijn heer.' En als JP graag zijn hart en het bloed van zijn ad'ren wil geven in de strijd voor België, dan is dat toch prachtig? Ze zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse Zeeuw.

3 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Contradictie? Juist niet! Er is juist behoefte als iemand zoals zij. Dat zij dat toevallig is en dat ze er voor betaald wordt, is bewijs van haar genialiteit. Ik zou bijna een abo op Trouw nemen

22 juni 2007 om 21:22  
Blogger Bart Braun zei...

Nou, in mijn ogen is er meer behoefte aan iemand van een jaar of tien, twintig jonger die wat wereldwijzer is (en niet bijvoorbeeld de start van de Gothic-beweging tien jaar te laat plaatst, of nog steeds meent dat uitsluitend aso's tattoo's hebben). Als diegene dan bovendien een samenhangend stuk zou kunnen schrijven, dan was dat helemaal een verbetering. Maar inderdaad, in haar plaats zou ik hetzelfde doen.

24 juni 2007 om 00:11  
Anonymous Anoniem zei...

grappig dat iemand die 10 jaar OUDER is de start van een beweging 10 jaar LATER plaatst:)

25 juni 2007 om 11:15  

Een reactie posten

<< Home