10 oktober 2007

Gastcolumn: Kiezen


Het gaat even wat stroever, maar we zijn er nog, en we plaatsen nog steeds gastcolumns. Zoals dit stukje van onze vaste lezer Rintelman.
Vandaag is een grote dag voor de Utrechtse burger: hij mag zijn eigen burgemeester kiezen! D66 zou moeten juichen over deze ontwikkeling naar de democratisering van Nederland. Maar zoals al uit het aantal zetels van D66 valt af te lezen, loopt de burger niet zo warm voor dit soort vormen van democratie.

Vooral niet als er eigenlijk niets te kiezen valt. De keuze is namelijk tussen Aleid Wolfsen (PvdA) en Ralph Pans (PvdA). Los van het feit dat er uit maar één partij te kiezen is, is het een keuze tussen twee even ervaren pluchezitters. En terecht: een burgemeester moet een ervaren manager zijn die zorgt dat de gemeenteraad en de wethouders met elkaar door één deur blijven kunnen, hij moet goed kunnen optreden in crisissituaties en naar buiten toe een gezicht voor zijn stad zijn. Hij maakt geen beleid, maar is verantwoordelijk voor het uitvoeren ervan.

Als de Utrechtse burger de vrije keuze zou worden gelaten, maakt Henk Westbroek een zeer grote kans. En iets vertelt me dat Westbroek nu juist niet de man is die coachend en bruggenbouwend te werk zal gaan binnen de gemeenteraad.

Dus waarom moet de keuze voor de burgervader bij de burger liggen? Het zijn per slot van rekening de democratisch gekozen gemeenteraad en wethouders die met hem overweg moeten kunnen. Veel mensen, mijzelf incluis, hebben weinig besef over wat de functie van een burgemeester behelst. Maar ze weten wel wanneer de politiek ze probeert zoet te houden met een stukje schijndemocratie, zoals dit referendum.

Het feit dat de gemiddelde Nederlander dezer dagen geen inspraak over het nieuwe EU-verdrag heeft is extra wrang. De PvdA is namelijk bang voor een groter fiasco dan Henk als burgervader van Utrecht: een tweede nee tegen Europa. Dit is het directe gevolg van een beslissing van de PvdA van Wolfsen en Pans.

Een PvdA die u liever laat meebeslissen over het aanstellen van een stadsbestuurder, dan over de richting die Europa uitgaat en de impact hiervan op ons nationaal beleid.Mijn keuze is in ieder geval zonneklaar: ik heb een congres in Amsterdam, en ik heb niet het idee dat ik voor stembus sluitingstijd terug zal zijn…

2 Reacties:

Blogger Kevin zei...

wat nou, niet stemmen? Je kan ook nog blanco stemmen! Dus je hebt drie mogelijkheden!
Om twaalf uur was de opkomst 3%. Ik moet even kijken of ik nog langs ga, In 98 mocht ik voor het eerst stemmen, sindsdien altijd met de stemcomputer, als het goed is, is de verkiezing nu met potlood, voor mij een iets volledig nieuws en de hoofdreden om te gaan stemmen ;)

10 oktober 2007 om 13:42  
Anonymous Anoniem zei...

Als je gaat stemmen, verleen je legitimiteit aan dit schijnreferendum.

Wil je per sé met een rood potlood spelen, schrijf dan met grote letters iets als 'Geef me een ECHTE KEUZE!' op je stembiljet. Dan is 'ie tenminste ongeldig.

10 oktober 2007 om 16:34  

Een reactie posten

<< Home