26 november 2004

Warboel

Ayaan Hirsi Ali, Abdul-Jabbar van de Ven, Geert Wilders, Khalil el-Moumni, Michiel Smits, Abou Jahjah. De wereld zou beter af zijn als al deze mensen, stuk voor stuk, dood zouden zijn. Geteinneukers zijn het, die met hun hoofd naar beneden van een flatgebouw gegooid moeten worden. Varkens, die het land uit moeten. De bron van Neerlands uitzaaiende hersentumor.

De erfenis van Theo van Gogh bestaat uit een onfrisse wind die in alle uithoeken van ons koude kikkerlandje te ruiken is. Misschien zou hij er wel trots op zijn geweest.

Kent u deze nog: “Ik zeg wat ik denk en ik doe wat ik zeg.”? Inmiddels klinkt het misschien als de slogan van fundamentalistisch-islamitisch Nederland, maar het zijn natuurlijk de gevleugelde woorden van de Grootste Nederlander aller tijden. We hebben duidelijk meer op met homoseksuele islamofoben dan met islamitische homofoben. Hoe tolerant waren we ook alweer?

Ik was er al bang voor: een poging greep te krijgen op de incoherente warboel die Nederland momenteel is, resulteert vooral in een incoherente column.

Ik wil niet samen leven met mijn islamitische buurman, ik wil naast hem kunnen leven. Als ik daar de Koran voor moet kennen, doet hij iets fout. Als hij daar liberaal en geëmancipeerd voor moet zijn, doe ik iets fout. Als we elkaar kunnen vragen of de muziek wat zachter kan zonder dat daar een arrestatieteam of een ritueel slachtmes aan te pas komt, doen we het heel aardig.

Wat willen we nu eigenlijk? Harder worden? Zachter worden? Absolute vrijheid van meningsuiting?

De tijd dat politici leiders waren en geen slaafse volgers van de publieke opinie volgens Maurice en zijn vrienden lijkt voorbij. Na Pim Fortuyn kozen alle grote politieke partijen voor opportunisme in plaats van visie en nu zitten we met de brokken. Verwacht van Den Haag een boel paniekvoetbal, maar geen antwoorden. Verwacht ze ook niet van de televisie, de kranten of een weblog. Kijk om je heen, luister goed, en maak dan je eigen antwoorden. Als iedereen op die manier een heel klein beetje orde in de chaos schept, zou het nog wel eens goed kunnen komen.

1 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Bah. Wat een schaamteloze trivialisering van de grote verschillen die er tussen moslims en autochtone Nederlanders bestaan 'vragen of de muziek zachter mag'.
Als de burgerlijke onrust van de afgelopen jaren iets heeft laten zien, is het wel dat je om samen te wonen in een land net iets meer gemeen moet hebben dan dat.
Maar dat rijtje Bekende Geitenneukers (Sp!) mag best dood hoor, daar niet van.

27 november 2004 om 03:20  

Een reactie posten

<< Home