23 december 2004

Kabouter

Een paar jaar geleden kocht de gemeente Rotterdam een kunstwerk van ene Paul McCarthy, een Amerikaanse kunstenaar. De naam van het werk was Santa Claus, maar inmiddels is zijn koosnaam, Kabouter Buttplug, bekender. De reden hiervoor is eenvoudig: het is een zes meter hoog standbeeld van een kabouter met een buttplug in zijn rechterhand, en niet van de kerstman.

Het standbeeld staat sindsdien ergens eenzaam te verstoffen, vermoedelijk in een oude loods of op een afgedankt parkeerterrein. Sommige Rotterdammers vonden de buttplug net iets smakelozer dan het bijna evengrote beeld van wijlen Pim, en bliefden het niet. Zeker niet op het Binnenwegplein, middenin een druk winkelgebied. Inmiddels is duidelijk dat het kunstwerk, dat zo’n 280.000 euro heeft gekost, daar toch gewoon geplaatst gaat worden.

Want wat wil het geval? Het beeld is een aanklacht tegen de ongebreidelde consumptiedrang van de westerling. En het schijnt dat het Binnenwegplein dé plek is waar ongebreideld geconsumeerd wordt. De Rotterdamse wethouder die over kabouters met buttplugs gaat, noemde het een goede zaak dat het winkelende publiek op het Binnenwegplein aan het denken wordt gezet.

Ik moet toegeven, ik ben een barbaar als het om kunst gaat. Subtiliteiten ontgaan me vaak en ik ben geen ster in het interpreteren van kunstwerken. Dat “Goh, wat koop ik toch veel” niet de eerste gedachte is die in me opkomt als ik tijdens het winkelen wordt geconfronteerd met een reusachtige kabouter die een anusstop in de aanslag houdt, is dus nog wel te verklaren.

Maar betekent dat dat andere mensen wel spontaan aan zelfreflectie gaan doen als ze de kinky achterneef van Paulus tegen het lijf lopen? Ben ik de enige die zich eigenlijk alleen maar afvraagt waar het beeld is van de kabouter die klaar staat om de genotstaaf in ontvangst te nemen? Of zijn er meer mensen die de clou volledig missen, en die vooral een erg groot, lelijk en smakeloos beeld zien staan?

Het zal meneer McCarthy in elk geval worst wezen. Hij heeft een bak met geld gekregen voor zijn ijverige gebeitel, en kan er de komende jaren weer vrolijk op los consumeren.

3 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

He, de site is stuk. De laatste post is van 23 december...

3 januari 2005 om 09:49  
Blogger Iknik zei...

Er is niks mis met de site. Bart en ik waren even stuk, maar ook dat is weer voorbij...

4 januari 2005 om 22:23  
Anonymous Anoniem zei...

duh

5 januari 2005 om 13:56  

Een reactie posten

<< Home