14 januari 2005

Bruinhemden

Kleren maken de man. De eeuwenoude wijsheid lijkt er bij jongeren moeilijk in te slaan – ik droeg ook dingen waar ik me nu oprecht voor schaam toen ik nog jeugdig en vitaal was. Deze week kwam de kledingkeuze van jongeren twee keer in het nieuws.
De Britse prins Harry wordt momenteel gelyncht door de landelijke schandaalpers. De jongen (20) was op een verkleedfeestje gearriveerd in een kostuum van Rommels Afrikakorps, voorzien van Nazi-armband. Kan natuurlijk niet, en dat wist Harry donders goed, en het was waarschijnlijk precies de reden dat hij juist dit kostuum uitkoos. Mijn afkeer van de Suns van deze wereld is zo mogelijk nog groter dan die van koninghuizen, en wat mij betreft zou de zaak na een ferme preek en het in Engeland nog steeds op zijn waarde geschatte pak slaag van zijn vader af moeten zijn.
Het ging hier om een verkleedfeestje, laten we dat niet vergeten. Hij had ook verkleed kunnen komen als Indiaan, en dat zou kwetsend zijn geweest voor de oorspronkelijke bewoners van Amerika, maar dan had er geen haan naar gekraaid.
Minder uitgesproken dan een hakenkruis op je mouw, maar eveneens geassocieerd met extreem-rechts, is het Britse kledingmerk Lonsdale. Het merk is populair onder extreem-rechtse jongeren, mede omdat een opengeslagen bomberjack alleen de letters NSDA van de Lonsdale-trui zichtbaar maken. Er schijnt ook een fabriekje te bestaan dat speciaal voor deze jeugd truien met KoNSDAPle-opdruk maakt. Lonsdale is niet zo blij met het imago, en heeft de afgelopen jaren ook wel geprobeerd daar iets aan te veranderen, maar jongeren met een Lonsdale-bomber mogen toch de disco niet in.
Wat mij verbaasde waren de reacties van jongeren die ik her en der tegenkwam: ‘Ik draag Lonsdale, maar ik ben zelf geen neo-nazi. Waarom word ik dan toch zo behandeld?’ was de teneur. Hier speelt dezelfde naïviteit die prins Harry zijn pak slaag deed verdienen. Harry is ook geen nazi – maar zijn kleding wordt wel als bedreigend beschouwd door overlevenden van de holocaust. Als je eruit ziet als een stuk tuig dat gekleurde bezoekers lastig gaat vallen, heeft dat zijn weerslag op de sfeer in een discotheek; ook al ben je eigenlijk een hele rustige, aardige jongen. Zelf vind ik bruine overhemden mooie kleding, maar ik peins er niet over om er een aan te doen. Wie zich kleedt als gajes wordt als gajes behandeld, terecht of niet.
Op mijn volgende verkleedfeestje ga ik denk ik verkleed als prins, dat lijkt me wel wat.

2 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Ja, bruin is het nieuwe zwart.

17 januari 2005 om 11:35  
Anonymous Anoniem zei...

Nee, zwart is het nieuwe zwart. Maar dat terzijde. Het is natuurlijk gewoon stom. Mensen moeten dragen wat ze willen.

Een vriend van me draagt altijd keurige pakken, met stropdas. Nu werd hij laatst op een links krakersfeestje gesommeerd tenminste de das af te doen, want dat was aanstootgevend. Totdat ze zijn haar zagen (u weet wel een quasi-hanekam). Verwarring alom bij de uniforme gehondeknoophaarde, mutsendragende krakers.

Vroeger droeg ik rijglaarzen, ultrakorterokjes, een Russische legerjas plus laktas. Waarschijnlijk had mijn moeder gelijk en zag ik er stupide uit. Nu vind ik het bijzonder lollig om me te kleden als blonde slet, maar ik laat me slechts door enkelen zo noemen, laat staan behandelen. Ik hou niet van letters op kleren, felgekleurde t-shirts en witte broeken, maar helaas zijn er zat mensen die dat wel doen. Tolerantie begint bij dit te aanvaarden. Maar ja, tolerantie is uit.

18 januari 2005 om 09:11  

Een reactie posten

<< Home