18 januari 2005

Identificatieplicht (3)

Die identificatieplicht laat mij maar niet los. Zondag is een baby van vijf maanden de cel in gegooid omdat haar moeder zich niet kon identificeren na een lichte overtreding. Manlief moest komen opdraven met mamma’s paspoort, en eerder kwamen moeder en kind niet vrij. Ik ben benieuwd wat de aanpak van de hoofdstedelijke politie zou zijn geweest als het hier een alleenstaande moeder betrof.
Ik heb de afgelopen dagen niet stil gezeten als het om de identificatieplicht gaat: ik heb wild om mij heen gebeld om jullie van informatie te kunnen voorzien. De rijksoverheid heeft de afgelopen maanden hard gewerkt om ons voorlichting over de nieuwe wet te verstrekken – waarbij overigens opvallend weinig werd gerept over hoè deze wet Nederland nu veiliger maakt. Dan kan de rijksoverheid dus ook wel vertellen wat er gebeurt als je principieel zou weigeren om je Ausweis te tonen. De mevrouw bij Postbus 51 vond dat ik een uitgesproken onbeleefde vraag stelde, en verwees mij door naar de politie. De politie vond dat ik terug moest bellen als hun voorlichter er was, want blijkbaar weet een politieagent ook niet wat hij gaat doen tegen terechte burgerlijke ongehoorzaamheid. De voorlichter verwees mij door naar het Ministerie van Justitie. De straf voor het niet bij je hebben van een persoonsbewijs kan oplopen tot een lieve 2.250 euro.
Mijn oorspronkelijke plan was om via ingezonden brieven heel Nederland op te roepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid: als de bewaarcellen vol zitten met pubers en moeders met baby die toevallig hun paspoort in de andere tas hadden zitten moet zelfs de meest koppige Ordnung muss sein politieagent iets gaan dagen. Boetes waar je een auto voor kan kopen gaan echter iets te ver; dat wil ik mijn medestanders niet aandoen.
Tot ik iets beters heb verzonnen wijs ik iedereen die er nog niet van wist op www.gelijkoversteken.org. Tot die tijd vraag ik me af waar Nederlanders nou meer last van hebben. Van illegalen in hun land of van een politie die hen vanwege een flutwet in het gevang gooit?

3 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Het is www.gelijkoversteken.org

19 januari 2005 om 09:14  
Anonymous Anoniem zei...

Ik ben wel benieuwd hoe dat zal gaan.

"Mevrouw, kunt u zich legitimeren"

"Gelijk oversteken (je hebt het recht dat bromsnor het eerst moet laten zien)"

Bromsnor toont zijn legitimatiebewijs.

"Nee, meneer ehhh Bram Omsnor, ik kan me niet legitimeren"

We zullen het zien....

19 januari 2005 om 09:47  
Anonymous Anoniem zei...

Ondertussen heb ik het eerste verhaal van een blond meisje dat naar huis mocht om haar paspoort te halen al gehoord....

Wel frappant. Ze moest wel iets anders laten zien waar haar naam (en het liefst haar adres) opstond.

24 januari 2005 om 09:33  

Een reactie posten

<< Home