30 juni 2005

Rellennaffers


Ik ben er wat weinig hip mee, dat weet ik, maar ik heb niets tegen Marokkanen. Reuze uit in deze tijden van ‘ik zeg wat ik denk en wat ik denk mag nu niet meer onderdrukt worden door de politiek-correcte linkse kerk’, maar serieus: ik heb tientallen Marokkaanse collega’s gehad. Sommigen waren lui, anderen arrogant, onhandig of dom. Ze vielen, kortom, niet bijster uit de toom bij hun Nederlandse collega’s.

Voetbalsupporters, nog zoiets. Als je hier in Uttereg opgroeit, raak je blijkbaar automatisch vervuld met een brandende liefde voor de plaatselijke FC. Zo af en toe wordt de liefde beantwoord (winnen ze de beker), en is het hier feest. Ik ken hordes fans van FCU die gewoon naar het stadion gaan, hun club steunen en hooguit een keer dronken liedjes gaan zingen als er wat gewonnen is.

Toch hebben Marokkanen en voetbalsupporters allebei een slechte naam. Bij voetbalsupporters is dat omdat een kleine groep het verpest voor de rest, en bij onze Noord-Afrikaanse landgenoten is dat toevallig een grote groep. Weinig verwonderlijk dus, dat een mengsel van de twee – Marokkaanse voetbalsupporters – leidde tot problemen. Sloop, roof, schade aan het stadion, ‘erger dan tijdens een heel seizoen FC Utrecht’, aldus de baas van Nieuw Galgenwaard.

Nu dreigt de finale om de derde en vierde plaats van het kinder-EK, andermaal in de Galgenwaard, niet door te gaan. De FIFA zit niet te wachten op meer rellen en, suprise suprise, de stadiondirectie ook niet. Dat de oude Galgenwaard ooit met de blote handen van menig Sterrewaiker gesloopt werd, betekent nog niet dat Utrechtse kutmarokkanen dat ook mogen doen. Eigen volk eerst, tenslotte. Bovendien is de beheerder bang dat de fans het niet zullen pikken als hun stadion nog verder wordt vernield, noteert de Telegraaf. Ook dat recht is blijkbaar voorbehouden aan blanke voetbalfans.

Maar als de Utrechtse fans echt zo nauw betrokken zijn bij het wel en wee van de Galgenwaard, dan ligt er toch een prachtige oplossing voor de hand? Trek de Bunnikside oranje hesjes aan, en laat ze steward zijn bij de troostfinale tussen Marokko en Brazilië. Kunnen ze een mooie pot voetbal zien, en tegelijkertijd hun stadion bewaken. Agressieve Marokkaantjes schijnen te schijten op de Nederlandse politie, dus kunnen ze nu hun energie kwijt op een groep die wél terugbijt. Mochten de ergste rellennaffers en voetbaltuig in de strijd het loodje leggen, so much the better.