13 september 2005

Koppen

Was het een film geweest, dan hadden recensenten hem collectief de grond ingeschreven vanwege zijn ongeloofwaardige plot. Een lijk dat wordt verwijderd van de plaats van het misdrijf voordat deskundigen het hebben onderzocht, bewijsmateriaal dat genegeerd wordt, forensisch experts die genegeerd worden, een kroongetuige die niet wordt geloofd, en een man die veroordeeld wordt tot achttien jaar op grond van een bekentenis die niet kan kloppen.

Volgens H. Brouwer, de baas van het OM, is er geen sprake geweest van opzet. Dat kan best kloppen. Hij zei ook dat dit “eens maar nooit weer” was, alsof dat niet vanzelf sprak, en ik hoop dat hij daar gelijk in krijgt. Want of hij nu de hoofdverantwoordelijke is voor het onderzoek of één van zijn directe ondergeschikten, er moeten koppen rollen.

Donner zei een paar dagen geleden al dat het belangrijk is dat het publiek vertrouwen houdt in het OM. Daar had hij helemaal gelijk in, al had hij volkomen ongelijk toen hij de schuld legde bij de media. Als alle hoge piefen bij het OM vrolijk mogen blijven zitten omdat ze sorry hebben gezegd, dan wekt dat geen vertrouwen. Als de echte moordenaar van Nienke Kleiss zich niet had aangegeven, had Cees B. nog steeds in de bak gezeten om zijn achttien jaar vol te maken. Niet vanwege een begrijpelijke fout, of zelfs een reeks begrijpelijke fouten, maar simpelweg omdat het OM de boel stevig heeft verkloot.

“Eens maar nooit weer” zei meneer Brouwer, en ik hoop dat minister Donner die woorden ter harte neemt. Als topman ben je het gezicht van een organisatie, en bij gezichtsverlies moet je opstappen. Dat hoort bij de baan, en het heeft ook een functie: vertrouwen herstellen. Hoe kunnen mensen in vredesnaam geloven in gerechtigheid als nota bene het OM ongestraft mag blunderen?

3 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Als ik naar de jaartallen kijk, heb ik de indruk dat al het kwaad is geschied voordat Donner aan de macht kwam. Zou het niet onaardig zijn als jij uit je huis werd gezet omdat degene die er voor jou woonde wel eens uit het raam pieste?

14 september 2005 om 12:30  
Blogger Iknik zei...

Het is niet de beste column die ik ooit geschreven heb, blijkt ook uit jouw reactie.

Ik doelde op meneer Brouwer, al moet ik eerlijk toegeven dat ik ook niet weet hoe lang hij al bij het OM zit. Niet dat ik het erg zou vinden als Donner opstapt, trouwens.

14 september 2005 om 18:32  
Anonymous Anoniem zei...

Maar kijk eens wat een verrassing: helemaal niemand stapt op. Donner niet, Brouwer niet. Van de meneren die op gewelddadige wijze een jongetje van 11(!) verhoordden is er één - degene die wettelijk gezien niet eens daar aanwezig had mogen zijn - overgeplaatst.
Maar als mensen hun vertrouwen in de Nederlandse rechtsstaat verliezen is dat de schuld van de media, natuurlijk.

16 september 2005 om 12:30  

Een reactie posten

<< Home