19 september 2005

Vrouwen met ballen

Wat mij betreft leven we in een woman’s world. Vrouwen zijn hoger opgeleid dan mannen, ze kunnen beter verschillende dingen tegelijk doen, en hebben de strijd tussen de seksen inmiddels op zo’n schandalige wijze gewonnen dat mannen er tegenwoordig bij lopen als Justin Timberlake om nog poontang te kunnen krijgen.

Als feministen piepen dat er zo weinig vrouwelijke topmanagers of hoogleraren zijn, haal ik dan ook mijn schouders op. Zulke banen vereisen een monomane toewijding, en vrouwen zijn nou eenmaal te slim en te sociaal om hun leven te vergooien aan de wetenschap of de beursnotering. Wees blij!

In de politiek zie je ook weinig vrouwen, en daar bekruipt mij de twijfel. Een sociaal spel van achterklap, compromissen sluiten, meerdere belangen in de gaten houden, leiding geven en netwerken, daar zouden vrouwen veel beter in moeten zijn dan mannen. Toch zijn vrouwelijke politici in de minderheid. Het is nog steeds ondenkbaar dat Nederland binnenkort een vrouwelijke premier heeft, ook als Duitsland waarschijnlijk wel zo ver is.

Kijk je naar de vrouwen in de Nederlandse politiek, dan komt al gauw een milde sympathie voor de SGP naar boven. Bijlhout, Nijs, Maij en d’Ancona waren regelrechte beschamingen. Rita Verdonk doet werk dat nodig moest gebeuren, maar is te genant. Maria van der Hoeven had natuurlijk allang afgevoerd moeten zijn na haar opmerkingen over Intelligent Design.

In Nederland dus voorlopig geen Tatchers, Brundtlanden of Merkels aan de macht. Dat hoeft op zich geen ramp te zijn: dit zijn alledrie vrouwen die vooral heel mannelijk overkomen. Hard, recht door zee, goed in staat om vijanden te maken. Niks mis mee, maar ook niet de grote doorbraak van vrouwen in de politiek. Als vrouwen alleen mee mogen doen als ze een mannetje spelen, schieten we niets op.

Nederland is in bijna elk opzicht vervrouwelijkt – onze werkplekken, onze omgang met elkaar, ons uiterlijk. Daar hebben de vrouwen in Nederland voor gezorgd, en daar zijn we eigenlijk niet slechter van geworden. Als de vrouwen in de politiek nu eens proberen hun vak om te toveren van een mannenspel in het vrouwenspel dat het zou kunnen zijn, zou Nederland daar wel eens een stuk beter van kunnen worden.

11 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Je bent wel heel vrouwvriendelijk! Waarom vrouwen juist niet functioneren in de politiek? Ze trekken zich alles persoonlijk aan. Dat is niet handig in een slangenkuil.

20 september 2005 om 12:52  
Anonymous Anoniem zei...

"Zulke banen vereisen een monomane toewijding, en vrouwen zijn nou eenmaal te slim en te sociaal om hun leven te vergooien aan de wetenschap of de beursnotering."

Deze banen vereisen vooral toewijding in het aantal uren dat je moet werken. Zolang dit niet anders is en er meer vrouwen geen kinderen krijgen zal dit niet veranderen.

Jammer dat veel mensen ook mijn collega hoogleraar veroordelen die en een kind heeft, maar lustig papers schreef tijdens haar verlof, weer belachelijk fulltime werkt en godzijdank 4 oma's en opa's heeft.

LL

20 september 2005 om 13:39  
Anonymous Anoniem zei...

En verder: wat Brandy zegt en dat mannen echt heel dom zijn ;)

20 september 2005 om 13:39  
Anonymous Anoniem zei...

(en een) mag weg ook

20 september 2005 om 13:40  
Anonymous Anoniem zei...

Oe vergeet ik bijna te verwijzen naar "TRUE CONFESSIONS OF MARGARET HILDA ROBERTS" (thatcher) van Sue Townsend. Geweldig! http://www.ethesis.net/townsend/townsend_deel_II_5.htm

20 september 2005 om 14:00  
Blogger Iknik zei...

Ik blijf erbij: waarom moet het een dilemma zijn? Waarom is het de normaalste zaak van de wereld dat er weinig mannelijke verplegers zijn, en is er een probleem als vrouwen ondervertegenwoordigd zijn in de politiek? Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat de meeste vrouwen zich niet aangetrokken voelen tot de politiek? En als dat zo is, waarom moeten we daar dan verandering in brengen?

20 september 2005 om 21:03  
Blogger Bart Braun zei...

Je hebt een beroepstak waarin vrouwen in principe even goed, zo niet beter zouden moeten zijn dan mannen. Dit in tegenstelling tot beroepen als commando of vuilnisman.
En vervolgens kijk je toe, en zie je dat de vrouwen er werkelijk geen flikker van brouwen. Als ze geen excuustruus zijn dan verneuken ze de boel!

Zelf zou ik het fijn vinden als negers, homo's, vrouwen, en blanke rijke hoogopgeleide heterosexuele mannen zoals ik allemaal hun plekje weten te vinden als het gaat om hoe we in dit land onze gezamelijke problemen oplossen. Als dat namelijk zo is, is de kans groter dat àlle problemen worden opgelost, in plaats van alleen die van hoogopgeleide blanke etcetera's.

Er is geen enkele reden te bedenken waarom vrouwen intrinsiek ongeschikt zouden zijn om premier te worden. En toch is het nog nooit voorgekomen hier, en zal het ook de komende drie, vier verkiezingen niet aan de orde zijn.
Hoe komt dat toch? Ligt het aan de Nederlandse vrouw? Ligt het aan de Nederlandse politiek? Zijn politiek competente vrouwen een lot uit de loterij?
En in alle gevallen: waarom dan toch?

21 september 2005 om 00:42  
Blogger Iknik zei...

Ik had het niet over ongeschikt. Vrouwen zijn niet ongeschikter voor de politiek dan mannen voor de verpleging.

21 september 2005 om 08:50  
Blogger Bart Braun zei...

Maar zoals jij ook weet hebben beroepen waarin de overgrote meerderheid van de beoefenaars vrouw is een lage sociale status en betaling. Kleuterjuf, naaister, hoer, verpleegster - het is allemaal hard en onderbetaald werk.
Een vuilnisman verdient bijvoorbeeld een stuk meer dan een verpleegster.

Ik vind niet dat er meer vrouwen in de politiek moeten om aan een idealistisch gelijkheidsideaal te voldoen. Ik zeg niet 'er zijn minder dan de helft vrouwen in de politiek dus er moet stevig geëmanicipeerd worden en de capabele mannen die er nu zitten kankeren maar op.'

Wat ik zeg is: onze politiek is - ondanks het feit dat het veel minder tijd kost dan een hoogleraarschap, getuige alle bijbaantjes - nog steeds een mannelijk beroep in cultuur en samenstelling. Een meer feminiene stijl van ons land besturen zou wel eens goed voor ons land kunnen zijn. Het haantjesgedrag van de huidige fractievoorzitters kan in elk geval wel wat minder.

21 september 2005 om 13:05  
Anonymous Anoniem zei...

"...ze kunnen beter verschillende dingen tegelijk doen..."

Hier verwonder ik mij altijd over, ik kom deze opmerking heel vaak tegen en weet nooit zo goed welke waarde die heeft.

OK, vrouwen kunnen beter dingen tegelijk doen dan dat mannen dat kunnen, feit. Maar wat is daar het voordeel van? Is werk wat niet tegelijkertijd met ander werk wordt afgehandeld minder in kwaliteit dan werk wat voortkomt uit zo'n multitask sessie?

Als man zijnde heb ik ben ik op mijn best als ik mijn focus op een item kan richten. Met een juiste planning levert dat toch uiteindelijk een evenredig resultaat op dan wanneer ik zou kunnen multitasken?

In het algemeen ben ik overigens van mening dat we, om vooruitgang te boeken, af moeten van de vergelijking man/vrouw. Beoordeel eenieder op zijn of haar persoonlijke kwaliteiten. Dat zou voorkomen dat sommige vrouwen in mijn omgeving half werk afleveren omdat ze een gebrek aan focus hadden en aan de andere kant bepaalde mannen in mijn omgeving geen vooruitgang kunnen boeken omdat ze vastlopen op een ding.

11 april 2008 om 11:40  
Anonymous Anoniem zei...

Het komt er op neer dat, als een vrouw hoog opgeleid of normaal opgeleid is, ze nooit snel hoger op zal geraken in een bedrijf of politiek. Ze kunnen zwanger worden, verhuizen sneller als ze een vriend vinden en zijn emotioneler dan mannen. Dat laatste is een eigenschap die niet goed te combineren is met een leidinggevende functie van op dat niveau. Ook dit, hoe meer vrouwen hun carrière verkiezen boven hun gezin, hoe meer nefast dit is voor de opvoeding, wel in geringe mate maar wel het vermelden waard.

5 mei 2009 om 22:00  

Een reactie posten

<< Home