14 november 2005

Boeven

Ook al eens beboet voor te hard rijden op een volkomen verlaten snelweg, tegen de richting in fietsen (echt waar, er zijn straten waar eenrichtingsverkeer niet uitgezonderd (brom)fietsen is) of door rood lopen (wederom: echt waar, er zijn mensen die daar een boete voor krijgen)? En zeg eens eerlijk, hoe groot is dan de verleiding om je af te vragen waarom de arm der wet geen boeven aan het vangen is? Zelfs als je best weet dat je iets hebt gedaan dat niet mag, en over het algemeen niets tegen de politie hebt?

Ik praat niet uit eigen ervaring, maar ik kan me dat gevoel heel goed voorstellen. Als het aan Joop Atsma ligt, zijn het binnenkort niet alleen de verkeersdeelnemers die het risico lopen dit gevoel te krijgen. Als de CDA'er zijn zin krijgt, worden ook sportscholen binnenkort overvallen door opsporingsambtenaren die alle aanwezigen sommeren hun plas in te leveren. Want jawel, ook vrijetijdssporters moeten gecontroleerd worden op doping.

Zoveel zaken waar je geld en mankracht aan kunt besteden, en Atsma bedenkt dit. Ik heb nog niet kunnen ontdekken waarom hij eigenlijk vindt dat mensen geen anabole steroïden mogen gebruiken als ze het toch niet doen om vals te spelen, maar het heeft wellicht iets te maken met het feit dat het spul ongezond is. Toch valt er iets voor te zeggen om dat geld te besteden aan ongezonde mensen in ziekenhuizen en verpleeginstellingen, in plaats van aan het bestraffen van mensen die hun eigen gezondheid op het spel zetten.

Het zal je als sportschoolbezoeker maar gebeuren: een controleur komt je sommeren dat je je plas moet inleveren, om te controleren of je doping hebt gebruikt. Iemand die betaald wordt van jouw belastinggeld wil jouw pis hebben omdat sommige mensen misschien wel hormonen hebben geslikt. En dat terwijl het je hoogstwaarschijnlijk geen ruk interesseert wat de andere bezoekers van de sportschool allemaal wel en niet in hun lijf hebben gestopt.

Dan ga je je toch onwillekeurig afvragen hoeveel boeven er wel niet gevangen hadden kunnen worden van dat geld.

6 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Wat bedoelt u nou? In je eerste alinea wijst u erop dat dingen als door rood lopen gewoon niet mogen van de wet. Roepen dat de politie 'maar boeven moet vangen' wuift u daarmee weg als populisme.

Om vervolgens in de rest van uw commentaar te roepen dat de politie 'maar boeven moet gaan vangen' in plaats van het gebruik van verboden middelen tegen te houden. Wat is nu uw opinie?

15 november 2005 om 00:46  
Anonymous Anoniem zei...

Sinds wanneer mag door rood lopen niet? Sinds 1986 of zo staat het voetgangersverkeerslicht niet meer in de verkeerswetten... is dat stiekem weer teruggedraaid of schrijf je maar wat?

15 november 2005 om 09:01  
Blogger Iknik zei...

Ik kan me niet herinneren het woord populisme gebruikt te hebben, en dat zou ik zeker gedaan hebben als dat was wat ik bedoelde. En "ik kan me dat gevoel heel goed voorstellen" is geen wegwuiven.

En mijn opinie? De politie moet primair de orde handhaven, niet de wet. Dopingcontrole op sportcholen is een duidelijk geval van zinloze wetshandhaving. Een stuk zinlozer dan boeven vangen, in elk geval.

@Dimitri: een kennis van mij kreeg van de diender die hem bekeurde te horen dat die wet niet zo lang geleden inderdaad was teruggedraaid.

15 november 2005 om 09:55  
Anonymous Anoniem zei...

Ik kan ze in mijn sportschool zo aanwijzen, de gebruikers. Daar is weinig extra controle voor nodig.

15 november 2005 om 12:09  
Blogger Bart Braun zei...

Het is volgens Kevin dus eigenlijk een soort komkommertijd. Dankzij de klimaatverandering gaan de seizoenen door elkaar lopen, je merkt het zelfs hier!

15 november 2005 om 18:23  
Anonymous Anoniem zei...

Komkommertijd in een komkommerland. Het lijkt me fantastisch als er mensen beboetes gaan worden of nog beter: een algeheel domino-verbod krijgen opgelegd, voor het omleggen van die mus.

15 november 2005 om 18:50  

Een reactie posten

<< Home