03 december 2005

Wimpel

Ze zijn lelijk, ze zijn ingeteeld, ze parasiteren op de belastingbetaler en ze zijn niet uit de media te sláán. Ik heb het natuurlijk niet over de Tokkies, maar over ons koninklijk huis. Sinds Prins Bernhard dood is, heb ik mij neergelegd bij het feit dat we nooit van ze afkomen: als hij het Nederlands koningshuis niet kon vernietigen kan niemand het.

Koningsgezinde burgerlullen hoeven niet bang te zijn, sterker nog: er is een piepklein feestdagje bijgekomen: 7 december. De vlaggen mogen uit, want Amalia is jarig! Het is morgen koopzondag, dus als je nog niet wist wat je die koningsgezinde burgerlul in je familie kado moest geven voor Sinterklaas, dan is het nu duidelijk: een vlag op een stokje.

Of misschien toch maar een zak pepernoten? In mijn ogen is het vièren van het feit dat we hier in Nederland ons staatshoofd niet democratisch wordt gekozen zo mogelijk nog stompzinniger dan een spandoek over Rita Verdonk. De rechter moest eraan te pas komen toen een paar krakers op hun beddegoed gingen kalken dat Rita wel wat te verwijten viel, toen ze mensen opsloot in een ruimte die niet aan de brandveiligheidseisen voldeed.

Het andere spandoek, de rood-wit-blauwe vlag met oranje wimpel, kunt u morgen gewoon kopen bij de Hema, gok ik. In mijn ogen is die wimpel veel aanstootgevender dan de 'Rita Moordenaar'-doeken. Het is de gevangene die zijn tralies in een vrolijk kleurtje verft. De Aboriginal die het Australische volkslied moet zingen. Hoe dènkt iemand die zo blij is met de Van Lippe-Biesterfelds dat ze geld uitgeven om de vlag buiten te kunnen hangen? Ik kan me er niet in verplaatsen.

En nog een vraag: is het in Nederland strafbaar om in het openbaar de oranje wimpel te verbranden?

1 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Nee, ik denk het niet. Maar waarom zou je het doen? Het kost je geld en niemand die er echt aanstoot aan geeft. Hoe vervelend jij het ook vind, veel mensen hebben iets aan ons koningshuis. En de duitsers ook :) . Laten we verder hopen dat Maxima nog langer reclame maakt voor microkrediet. Wat dat betreft ben ik blij dat er tenminste iemand met nieuwe wijn in nieuwe zakken komt ...

3 december 2005 om 20:41  

Een reactie posten

<< Home