19 november 2005

Nazi-onale Spoorwegen

Iknik schreef het een tijdje geleden al: met de trein reizen alleen nog de laatste stakkers die écht geen auto kunnen of mogen rijden. Het is er sinds één oktober niet bepaald gezellig op geworden bij de NS. Goedbedoelende toeristen worden op de bon geslingerd, incidentele treinreizigers die het klappen van de geelblauwe zweep niet kennen worden afgefakkeld door schofterige conducteurs, en wee degene die zomaar dacht dat je wel een kaartje met korting kan kopen als je een kortingskaart hebt.

De reizigers zijn er, weinig verrassend, niet blij mee. Het grootste nieuws is eigenlijk dat er maar zo weinig klachten zijn gekomen - alleen al tijdens mijn dagelijke ritten heb ik genoeg fascistoide optreden van de conducteurs gezien om die brieven te rechtvaardigen. Iemand een boete geven omdat het moet van de baas is één ding, maar om je daarbij als leedvermakende NSB'er op te stellen is vers twee. De NS wordt er overigens niet beter van, want dankzij het nieuwe botheid-beleid komen er meer treinen te laat.

Als de conducteur niet meer de mogelijkheid heeft om reizigers als normale mensen te behandelen - ik laat even in het midden in hoeverre ze daar de behoefte toe hadden - hoeft dat andersom ook niet meer. Braint u even mee over kleine pesterijtjes?

- De conducteur moet zich natuurlijk legitimeren. "Misschien bent u wel een grappenmaker. Mijn broer heeft ook een NS-kostuum, trekt 'ie wel eens aan als hij geen zin heeft om een kaartje te kopen."

-"Kaartje? Oh ja, kaartje. Heb ik ergens, wacht even." Tergend langzaam de zakken aflopen, portemonnee openvouwen en doorzoeken. Uiteindelijk bij het allerlaatste vakje: "Oh ja, hier is 'ie." Moet je twee minuten over kunnen doen, als je het goed aanpakt.

- Mensen met OV of trajectkaart: achteloos zo met het kaartje zwaaien dat je duim over de houdbaarheidsdatum zit. Zo'n kleine ergernis stapelt op als je vierhonderd treinreizigers na elkaar moet vragen of ze even hun kaartje anders vast willen pakken.

- Voor intercityreizigers: in die kutdubbeldekkers is toch veel te weinig plek voor je bagage, dus waarom zet je die niet midden in het gangpad? De enige die erdoor hoeft is de conducteur, en die gun ik zijn hindernisbaan van harte. Bij stoptreinen moeten er de hele tijd reizigers uit, dus is dit minder handig.

-Zet suggesties voor meer treiterijen in de comments!

7 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Volgens de NS zijn er nu veel minder veel minder zwartrijders. Dus ik denk dan: minder zwartrijders + inkomsten van boetes = meer omzet. Kan dan nu de prijs van een treinkaartje omlaag?

20 november 2005 om 12:26  
Anonymous Anoniem zei...

Ja, de service gaat er vast op vooruit met die pesterijen?

Poek

20 november 2005 om 21:19  
Anonymous Anoniem zei...

Welke service?

20 november 2005 om 21:22  
Blogger Bart Braun zei...

Hoi Poek,

Leuk dat je nog steeds op onze site komt! Maar qua pesterijen is het heel duidelijk: zij begonnen.
De NS wordt, bijna net zo erg als het GVU, vertegenwoordigt door drie soorten mensen:
1) De enthousiaste, vriendelijke en behulpzame conducteur. Hij bestaat. Volgens mij is het er eentje bij het hele bedrijf, en zet de NS-directie hem op verschillende treinen om nog iets van een imago over te houden.

2) Meneer en mevrouw 'Wij gaan lekker koffiedrinken in de eerste klas'. Hij is altijd met zes gelijkgestemde collega's, wat meneer 1 nooit overkomt.

3) En, de meerderheid: de treiterkoppen, red-tapers, mierenneukers, niet-voor-rede-vatbaren en simpele eikels. Als je godverdegodver vakken wilt vullen bij de Albert Heijn krijg je al cursussen klantvriendelijkheid, maar de NS zien passagiers niet als klanten - wij zijn lastige untermenschen die je alleen met uiterste onbeschoftheid van het zwartrijden kan weerhouden, in hun ogen.

De meeste NS-conducteurs verlenen helemaal geen service - niet voor niets hadden ze al een kutreputatie voordat deze nieuwe regels werden ingevoerd. De Geel-Blauwe Gestapo (sorry, hij was te mooi om te laten) verdient elke pesterij die ik en onze bezoekers kunnen verzinnen.

20 november 2005 om 23:09  
Anonymous Anoniem zei...

mmm, ik vind het best gezellig in de trein. En ja, na die gestapometafoor kan ik je inderdaad niet meer serieus nemen.

21 november 2005 om 11:14  
Anonymous Anoniem zei...

Die gedachte heb ik nou bij iemand die het gezellig vindt in de trein...

21 november 2005 om 16:45  
Anonymous Anoniem zei...

Ik reis vaak met de trein, en heb zelden problemen met conducteurs. Maar dat zal aan mij liggen: ik zal niet zo gauw gaan zeuren en zo. Hoera!

22 november 2005 om 18:52  

Een reactie posten

<< Home