13 januari 2006

Integratie door Al Qaida

In het voorjaar van 2001 kwam de film What to do in case of fire uit.

We bevinden ons in Berlijn. Een radiowekker springt aan en het radiojournaal brengt de mededeling: ‘In Berlijn zijn vanochtend twee atoombommen ontploft’.

De hoofdrolspeler zit meteen rechtop in zijn bed... ‘Ehm, sorry, ik bedoelde: in Berlijn zijn vanochtend twee autobommen ontploft’.

Als er iets in mijn omgeving ontploft, schrik ik daarvan. Een normale reactie, lijkt mij. Als een gebouw in een winkelcentrum ontpoft dan schrik ik daar ook van. Dankzij alle indoctrinatie door de media zal ik, net als het merendeel van de Nederlandse bevolking, snel denken aan een aanslag. Nu komt mijn vraag: hoe komt het dat de bewoners van de wijk Overvecht in Utrecht niet waren geschrokken van het feit dat er een drogisterij
ontplofte in hun buurt?

‘De mensen in het winkelcentrum verlieten rustig het pand’, zo meldt het ANP. Een pand dat overigens na de explosie op instorten stond. Nu is Overvecht een wijk waar relatief veel allochtonen worden. Is het nu zo dat inwoners van een Turkenwijk niet hoeven te vrezen voor aanslagen? Al Qaida wil ten slotte geen moslims opblazen, dat weet iedereen*. Een witte buurt zou dus een logischer plek zijn voor een aanslag...

Door emoties kun je veel verkopen. Nu wil de overheid (zowel landelijk, als regionaal) al decennia voorkomen dat er getto’s ontstaan en streeft men naar een evenwichtige samenstelling van buurten. Is de slogan: ‘Ga in Overvecht of Kanaleneiland wonen en u wordt gegarandeerd niet opgeblazen’ niet een goede?

2 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Al Qaida vindt de meeste moslims afvalligen, zie de aanslagen in Irak

13 januari 2006 om 09:28  
Blogger Bart Braun zei...

Nee, maar bij èlke aanslag van Osama en Co sinds 2001 zijn moslims slachtoffer geworden. De overgrote meerderheid daarvan vond plaats in moslimlanden.
Nu zou ik me zomaar voorstellen dat een inwoner van Overvecht prima beseft dat als Al Q'aida hier komt, een drogist in winkelcentrum Overkapelle niet meteen het eerste doel is, maar ik denk zeker niet dat moslims zich veiliger voelen voor aanslagen dan autochtone Nederlanders.

13 januari 2006 om 12:20  

Een reactie posten

<< Home