11 januari 2006

Tegen echtscheiding

In 2005 eindigden bijna 33.000 huwelijken door echtscheiding. Dat waren er in 2004 nog 2.000 minder. Zoals dat gaat bij cijfers, is interpreteren lastig. Misschien zijn er X aantal jaren geleden minder/meer mensen in het huwelijksbootje gestapt. En hoelang blijven mensen gemiddeld bij elkaar? Het is vast ergens op te zoeken...

Het CBS vroeg gescheiden mensen ook naar de redenen van hun scheiding. Met stip op één (38%): botsende karakters. Je wordt verliefd op jouw tegenpool om vervolgens toch een gelijkgestemd maatje te willen. Bij 37% is er een ander in het spel. Niet zozeer een reden denk ik, maar een gevolg. Op elkaar uitgekeken noemt een kwart van de exen, 18% heeft andere toekomstplannen en 12% gaat scheiden vanwege financiële problemen.

Christenen zijn groot voorstander van huwelijken voor het leven. Eenmaal gehuwd voor de kerk, mag de veilige haven van het gezin niet uiteen vallen. In de landelijke politiek is het geluid af en toe te horen. Met VVD en D’66 in het kabinet, valt de ‘overlast’ mee. Ik ben er niet voor wanneer de politiek zich teveel op privé-terrein begeeft. De ChristenUnie in Veendam trekt zich daar niets van aan en stapt rustig de huiskamer binnen. Echtparen die willen scheiden moeten verplicht relatietherapie volgen, vindt de partij. Zo zouden in crisis verkerende huwelijken te redden zijn.

Argument is dat echtscheidingen grote maatschappelijke gevolgen hebben. Bijstandmoeders en ontspoorde jeugd door echtscheiding zouden Veendam één miljoen euro per jaar kosten. Maar wat kost psychische hulp voor (kinderen van) constant ruziënde ouders? Vermindering van arbeidsproductiviteit doordat echtelijke twisten alle energie opslokken? Ik noem maar iets, even onzinnig als het argument van de ontspoorde jeugd door echtscheiding. Twee allochtone uitgehuwelijkte partners leveren ook niet altijd modelkinderen op dacht ik zo.

Liefde verdwijnt vaak door gebrek aan respect en herhaling van irritaties. Daar kun je met therapie iets aan doen, meent de ChristenUnie. Vooropgesteld: ik ben er niet voor dat mensen het bijltje er gemakkelijk bij neergooien als het even niet zo lekker gaat. Maar ze moeten toch zelf weten of ze hun relatie met externe hulp proberen te redden of niet! En geldt de verplichte relatietherapie ook voor echtparen zonder kinderen?

De fractievoorzitter in Veendam heeft 7 kinderen en is, naar eigen zeggen, gelukkig getrouwd. Hij doet zijn religieuze plicht.

3 Reacties:

Blogger Bart Braun zei...

Grote vraag is natuurlijk wie die relatietherapie moet gaan betalen. Niet die 12% van de koppels die scheiden vanwege financiele problemen, neem ik aan.
De gemeente Veendam dan? Er valt immers een miljoen te verdienen!
Of krijg je tegenwoordig je huwelijkstherapie ook al vergoed van de verzekeraar? Je hebt erbij die homeopathie vergoeden, dan moet hier uiteraard ook geld voor zijn.

Ik stel echter een andere betaler voor. Wie vinden het belangrijk dat echtparen aan relatietherapie doen, ook als ze dat zelf niet willen betalen? De Christenunie!
Ik weet zeker dat de CU-fractie in Veendam het goede voorbeeld zal geven.

11 januari 2006 om 16:12  
Anonymous Anoniem zei...

Bedankt voor de links, ik heb nog niet ontdekt hoe ik die in de tekst krijg.

Ik bedacht vanochtend nog een dilemma. Wie bepaalt welke relatiecursussen effectief zijn en welke niet?

12 januari 2006 om 07:43  
Anonymous Anoniem zei...

hangt van de kleur van de hond af?!

7 september 2011 om 14:41  

Een reactie posten

<< Home