14 januari 2006

Niet beroemd...

From: Petra.Janssen@rtvutrecht.nl
To: Ons
Re: RTV Utrecht zoekt burgerjournalisten!

Beste heer Braun,
ik spreek u aan als actieve en betrokken inwoner van de provincie Utrecht, niet als journalist.Het is de bedoeling dat bloggende burgers, op vrijwillige basis, onderwerpen aandragen die belangrijk zijn in hun eigen wijk, buurt of gemeente. Dat kunnen onderwerpen zijn die op de politieke agenda van de verschillende partijen staan, of juist thema's die daarop ontbreken. De verplaatsing van een bushalte, veranderende openingstijden van het politiebureau, maar ook uitspraken van gemeenteraadsleden; alles kan op de groepslog besproken en bediscussieerd worden. We verwachten dat deelnemers (bijna) dagelijks de site bezoeken, een bijdrage plaatsen of reageren op anderen. Onderwerpen die sterk blijken te leven onder de deelnemers, kunnen worden opgepikt voor verdere behandeling op televisie of radio. Aan het einde van deze maand willen we beginnen. Als u wilt, houd ik u de hoogte!"

Vriendelijke groet,


Over mijn antwoord ga ik nog even herkauwen, maar de strekking ervan staat al vast. Waarom zou ik gratis content aanleveren voor de site als mevrouw Janssen daarvoor betaald wordt? Na alle tijd, geld en moeite die we in onze eigen site hebben gestoken?
Aan de andere kant: de Kutkrant runt nu ook een project waarbij niet betaalde lezers stukjes schrijven, en het moet gezegd: die mensen krijgen meer bezoekers dan wij. Denk ik: ik kan de cijfers niet vinden. Meteen de eerste post waar ik op klikte was van iemand die door de redactie was gecensureerd, trouwens...

Als je al geen eigen blog hàd, kun je natuurlijk net zo goed gaan bloggen bij RTV Utrecht als bij Blogspot. Maar als je overstapt, kan daar geen enkele andere reden voor zijn dan aandachtsgeilheid, eventueel aangebracht door een tekort aan bezoekers. Wij gaan daar het volgende aan doen: elk weekend zetten we tenminste één Utrechtse blogger in de spotlights.
De Utrechters onder u kunnen even rondkijken, reageren en zich betrokken voelen bij hun provincie. Of niet, natuurlijk. Linktips kunt u alvast kwijt bij ikniks.blog@lycos.com