09 maart 2006

Eigendom

“Goedemiddag meneer. U hebt jaren geleden een auto van ons gekocht. Ik kom hem weer ophalen.”
“Ehm. Wat?”
“Ik kom uw auto ophalen. U hebt hem jaren geleden gekocht voor een prijs die achteraf bezien veel te scherp was. We maakten veel te weinig winst, ziet u, en daarom trekken we de licenties in.”
“De licenties?”
“Precies. De licenties die u toestonden om in deze auto te rijden. We trekken ze in, en daarmee is het u de facto verboden om er nog langer gebruik van te maken. En wij hadden bedacht dat we dan net zo goed bij de mensen langs konden gaan om de auto's op te halen. Een stukje service, zogezegd.”
“Maar hoe moet ik dan naar m’n werk komen?”
“U zou een nieuwe auto kunnen kopen.”
“Maar, ik héb die auto toch gewoon gekocht?”
“De auto? Welnee. U kocht een gebruikslicentie. En die zijn geldig zolang wij vinden dat ze geldig zijn.”
“En ‘wij’ slaat op de dealer waar ik de auto destijds kocht?”
“Hahaha, natuurlijk niet. 'Wij' zijn de autofabrikant. De dealer heeft toestemming gekregen onze auto’s te verkopen voor een prijs die wij bepalen.”
“Maar u verhoogt de prijzen. Wordt u niet binnen de kortste keren uit de markt gedrukt door de concurrentie?”
Met een licht afwezige blik: “Hm? Concurrentie. Mja. Moordend, inderdaad. Overal concurrenten. Geen kartel te bekennen.” Weer opverend: “Hoe dan ook, ik heb een druk schema. Zou u de autosleutels even willen overhandigen?”
“Zeg, mag dit wel van de wet?”
“De wat?”
“De wet. U verbiedt mij nogal klakkeloos iets te gebruiken dat ik eerlijk heb gekocht.”
“Pardon? Klakkeloos? Bent u doof? We draaiden bijna verlies op deze auto’s! Bovendien hebben de meeste mensen dit oude type allang naar de schroothoop gebracht.”
“Ik niet. En ik heb betaald.”
“Meneer, ik heb niet de hele dag de tijd. We kunnen dit goedschiks of kwaadschiks doen.”
“Kwaadschiks? U gaat de politie inschakelen?”
“De politie? Natuurlijk niet. Het zijn onze licenties en onze auto’s. Dat heeft niks met wetten te maken. Wij lossen onze eigen zaakjes op.”

7 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Ik snap d'r geen fuck van. Kloppen de links wel?

9 maart 2006 om 13:50  
Blogger Iknik zei...

Nog eentje dan:
http://www.parool.nl/nieuws/2006/MAA/09/eco2.html

Het gaat erom dat mensen die gebruik hebben gemaakt van een bepaalde muziekdownloaddienst hun mp3'tjes binnenkort niet meer kunnen afspelen. Waarom? Omdat de platenmaatschappijen te weinig winst maken op die vorm van muziekdownloads, en daarom de licentie intrekken.

9 maart 2006 om 13:58  
Anonymous Anoniem zei...

Stond in de kleine lettertjes dat dat kon....?

9 maart 2006 om 14:30  
Anonymous Anoniem zei...

En dan ook een heleboel mensen per ongeluk 10 euro beloven:

http://www.webwereld.nl/articles/40134

9 maart 2006 om 15:55  
Anonymous Anoniem zei...

Te weinig winst? Zijn de productie- en transportkosten van mp3's zo hoog dan?

9 maart 2006 om 16:51  
Anonymous Anoniem zei...

@ Kevin: waarom?

10 maart 2006 om 01:40  
Anonymous Anoniem zei...

Is een MP3 hetzelfde als software? Want voor software is het volstrekt normaal om met licenties te werken. Zo moet ik autocad van mijn laptop halen als ik hier klaar ben op de TUE. Als niet-student heb ik geen recht op die software. Natuurlijk is het oneerlijk om hetzelfde met MP3's te doen, maar ik kan mij voorstellen dat dit juridisch allemaal in orde is.

10 maart 2006 om 10:08  

Een reactie posten

<< Home