10 maart 2006

Ontmoedigen

Minister Hoogervorst is het zat: mensen moeten nu eindelijk een keer stoppen met roken. Tabak moet duurder worden, de minimumleeftijd waarop mensen sigaretten mogen kopen moet omhoog en er moeten enge plaatjes op de pakjes komen. Over dat laatste heb ik het overigens al eens gehad.

De bewindsman heeft gelijk. Roken is een ongezonde gewoonte die de maatschappij handenvol geld kost, en die ontmoedigd moet worden. Ik hoop alleen dat de minister ook doorpakt en niet alleen de rokers, voor de zoveelste keer, een accijnsverhoging door de strot duwt. Of de drinkers, om nog maar eens een groep te noemen die maar niet met rust wordt gelaten door de overheid.

Zo is junkfood over het algemeen puur vergif. Een Big Mac heeft aanzienlijk minder te maken met gezond eten dan een glas wijn met gezond drinken. Desondanks betaalt de wijndrinker veel meer accijns dan de burgervreter, omdat we het er allemaal over eens zijn dat alcoholconsumptie niet iets is dat aangemoedigd moet worden. Toegegeven, de verplichte “Geniet, maar drink met mate” tekst waarvan drankreclame vergezeld hoort te gaan stelt nauwelijks iets voor, maar het is wél een restrictie. En hoewel vetzucht binnenkort een groter probleem is dan de gevolgen van roken of drinken, wordt de Grote Kinderlokker geen strobreed in de weg gelegd.

Waarom zien we niet dat van de blije kindertjes uit de reclamespotjes een significant deel zal eindigen als ranzige vetklep, met alle gezondheidsproblemen van dien? Waarom staat er op de piepschuimen bakjes van de Mac niet dat regelmatige consumptie van een klont verzadigde vetten kan leiden tot hart- en vaatziekten, onaantrekkelijkheid en een eenzame dood? Waarom betalen de liefhebbers van moddervet mysterievlees niet de accijns die rokers en drinkers wél betalen?

Ik ben een roker, en ik ben me ervan bewust dat roken ongezond en vies is. Ik vind, net als Hoogervorst, dat roken ontmoedigd moet worden, en als ik tegen de tijd dat de prijzen worden verhoogd nog steeds niet met roken ben gestopt is dat mijn eigen schuld. Mea culpa. Maar het wordt wel tijd dat mensen die zichzelf tonnetjerond hebben gegeten dezelfde instelling krijgen.

1 Reacties:

Blogger Bart Braun zei...

Iknik, je bent een held! Zo'n mooie column, en dat op je verjaardag!

10 maart 2006 om 22:33  

Een reactie posten

<< Home