11 maart 2006

Lullo's

De Nederlandse studentencorpora hebben nog steeds de reputatie gesloten bolwerken te zijn waarin de toekomst van Nederland zich klemzuipt voordat ze hun plaatsen als chirurgen, bankdirecteur, advocaten en ministers innemen. Hun rechtmatige plaatsen - ze zijn immers lid geweest van het corps!

Als dat al zo was, dan is daar de afgelopen decennia flink aan gemorreld. De deuren gingen open, de ontgroeningen werden afgezwakt of afgeschaft, er werden debatten georganiseerd, meegedacht over student-specifieke problematiek en zelfs bijles georganiseerd, om de schijn tegen te gaan dat een lidmaatschap gegarandeerd voor studievertraging zorgt.

Op het eerste gezicht is het dan ook verbazingwekkend dat Minerva meent zo ver buiten de samenleving te staan dat ze er een eigen rechtspraak op na kunnen houden. Op elke plek waar meer dan duizend jongeren ketsbezopen worden gebeurt wel iets, dat is geen nieuws. De hele media-aandacht is veroorzaakt door de - ook nog eens nauwelijks tuchtende - tuchtraad.

Er speelt echter meer mee dan alleen de instinctieve en foute neiging om de vuile was binnen te willen houden. De lullo's worden namelijk groot, na hun lidmaatschap. Chirurg. Bankdirecteur. Maar als je een strafblad hebt omdat je toen je twintig en dronken was in een agressieve bui iemand te hard aanpakte, kan je geen advocaat of notaris meer worden.

Yeah, yeah, als je advocaat wil worden moet je maar geen mensen in elkaar slaan met duralex-glazen, ik weet het. Maar ik ben ook twintig geweest. Ik ben ook wel eens dronken geweest. Ik heb ook wel eens dingen gedaan die mij een strafblad op hadden kunnen leveren, in mijn studententijd. Als die mijn complete toekomst zouden hebben geblokkeerd, zou ik dan niet ook liever voor de tuchtraad op de tènt verschijnen?

4 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Ach de gemiddelde lul roodbroek kan in geval van dagvaarding toch z'n pappie inschakelen?

Achteraf gezien had ik desalniettemin ook beter bij het corps kunnen gaan. Dan had ik nu vrienden gehad waar ik iets mee kon, een waar 'old boys network'. In plaats van dat clubje waardeloze lamlullen waar ik nu mee hang.

Hé waardeloze lamlullen, zullen we binnenkort maar weer wat gaan hangen?

11 maart 2006 om 17:32  
Anonymous Anoniem zei...

Beetje schrikbarend eigenlijk dat dat 'old boys network' zulke belangrijke plaatsen in de samenleving inneemt...

12 maart 2006 om 11:37  
Blogger Bart Braun zei...

Och. Het feit dat het langharig werkschuw tuig dat op biologenfeesten ketsbezopen werd straks een leidende rol in het Nederlandse onderzoek naar kanker- en hartziekten krijgt zal voor veel patiënten ook niet als een geruststelling komen.

12 maart 2006 om 13:47  
Anonymous Anoniem zei...

Alles draait om de mensen die je kent. Inderdaad ook in de wetenschap etc..

13 maart 2006 om 09:06  

Een reactie posten

<< Home