20 juli 2006

Handtekening

'Vrijheid van meningsuiting', verzuchtte Kierkegaard ooit, 'wordt vaak geëist als compensatie voor de vrijheid van gedachte die mensen maar weinig gebruiken.'

Het partijprogramma van de PNVD is illustreert de uitspraak prachtig. Het 'Sapere aude' (durf te denken) dat ze als zinspreuk voeren maakt het allemaal des te schrijnender.

Wij citeren: 'Vlees en visconsumptie door mensen wordt verboden'; 'kinderen mogen vanaf 12 jaar sexuele contacten aangaan.' Roken, gokken en het drinken van alcohol trouwens ook. Iemand die durft te denken komt niet noodzakelijkerwijs tot het inzicht dat dit verstandige programmapunten zijn.

Maar de pedopartij staat erachter. En Kierkegaard mag dan niet zo'n hoge pet op hebben van de vrijheid van meningsuiting; er is iets dat nog erger is dan een gedachtenloze partij: een overheid die gaat bepalen welke meningen wel of niet goed zijn.

Of een man met losse handjes. De pedopartij moet namelijk wel 30 handtekeningen per kiesdistrict (570 in totaal) halen om mee te mogen doen aan de verkiezingen. Ze weten dat ze daarvoor de straat op moeten, en ze weten ook dat dat misschien niet veilig is.

Moeilijk, moeilijk. Ben ik het eens met die partij? Nee. Denk ik dat die mensen meer gebaat zijn met behandeling dan met een kamerzetel? Ja. Is er een reden te bedenken dat deze partij niet mee zou mogen doen aan de verkiezingen?

Neen. Foute opvattingen aanhangen is wat anders dan daar ook naar handelen, en is sowieso een belangrijk onderdeel van de Nederlandse politiek.

Dan zou ik dus eigenlijk mijn handtekening moeten zetten, in de veilige wetenschap dat ze toch nooit genoeg stemmen krijgen voor een zetel.
Nu maar hopen dat ze me niet vragen.

2 Reacties:

Blogger Bart Braun zei...

Ah! Eén van mijn favoriete bloggers is het met mij eens, en heeft het bondiger verwoord!

20 juli 2006 om 02:00  
Anonymous Anoniem zei...

'Pimmetje' ook trouwens:

http://www.meervrijheid.nl/index.html?pfschandpaal.htm

25 juli 2006 om 00:15  

Een reactie posten

<< Home