24 juli 2006

Hip & Hoogbrauw

In het Centraal Museum in Utrecht wordt momenteel de expositie “This is America” gehouden, waarin artiesten “hun visie op de Amerikaanse droom” laten zien. In een vlaag van cultuurdoenerij besloot ik gisteren dat eens te gaan bezichtigen. Mijn advies aan mensen die dat ook zouden willen: als je moet schuilen voor de regen, je hebt niks te doen, je kunt gratis naar binnen omdat je bijvoorbeeld een museumkaart hebt en je bent dichter bij het Centraal Museum dan bij een internetcafé, dan kun je er best eens een kijkje nemen.

De geëxposeerde visies op de Amerikaanse droom variëren van makkelijk anti-Amerikanisme tot vrij schieten op de consumptiemaatschappij. En, interessanter: het is alsof je op YouTube zit, maar dan met een toegangsprijs, minder aanbod, en je hebt er voor moeten reizen.

En de kwaliteit is vergelijkbaar op z’n best. De opstelling van Candice Breitz deed me onmiddellijk denken aan dit filmpje, gemaakt door een nerd op een kamertje. De vijf schermen Heather en Patrick Rose-Burnett illustreren met een enorme bak herrie, beelden van oorlogsslachtoffers en meer zulks de donkere kant van Amerika, enz. enz. En de meeste andere kunstwerken waren aanzienlijk minder interessant dan, bijvoorbeeld, de afbeeldingen en video’s van AdBusters.

Als de expositie in het Centraal Museum enigszins maatgevend is voor de stand van de moderne, hippe interactieve videokunst, dan zie ik het somber in voor de heren en dames artiesten. Belerende kunst maken mag best, maar vertel dan iets dat mensen nog niet weten. Of maak in elk geval iets dat zou opvallen als iemand het zou tegenkomen op een website.

Wie naar het Centraal Museum gaat, kan in ieder geval tot een ontdekking komen: kunstenaars worden niet geselecteerd op talent. Vroeger kregen talentvolle artiesten die niet over de juiste contacten beschikten simpelweg geen podium, maar tegenwoordig kan iedereen een publiek bereiken. En daardoor wordt pijnlijk duidelijk dat een organisator van een hippe video-expositie niet per se meer verstand heeft van kwaliteit dan de gemiddelde webwijze tiener.

6 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Ik wil er vrijdag naar toe. (met mijn museumjaarkaart, dan lijkt het altijd gratis).

LL

25 juli 2006 om 10:04  
Blogger Iknik zei...

Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb ;)

25 juli 2006 om 16:47  
Anonymous Anoniem zei...

Nee zeker niet, maar ik hoor er zo veeel over (nou ja, het is meer dat ik toch in de buurt ben en ik zo'n zeikerd ben die het graag zelf wil zien). Maar ik laat nog wel weten wat ik er van vond dan.

25 juli 2006 om 17:57  
Anonymous Anoniem zei...

Nou, ik ben er gisteren dus geweest. Laat ik vooropstellen dat ik sowieso het niet zo heb op hipper interactieve videokunst (de installaties van Shirin Neshat die ik eerder heb gezien daargelaten), maar deze tente tentoonstelling vond ik eigenlijk wel goed. De manier waarop de ruimten gebruikt waren om de boodschap over te brengen vond goed gedaan. Neemt niet weg dat er op internet van alles te vinden is wat goed is, maar je gaat ook naar de bioscoop om een film anders te zien als je die download. Maar dat doe jij ook niet begreep ik?

Ellen

29 juli 2006 om 18:35  
Anonymous Anoniem zei...

De volgende keer lees ik mijn post wel weer op doublures en rare grammatica voordat ik hem verzend.

29 juli 2006 om 18:37  
Blogger Iknik zei...

Jawel, ik ga best af en toe naar de bioscoop. Vanwege de meerwaarde, inderdaad.

Maar wat me tegenstond aan de tentoonstelling in het CM, was vooral de gemakzuchtige, oppervlakkige boodschap die de meeste kunstenaars overbrachten. Misschien kijk ik gewoon niet op de juiste manier naar moderne, hippe videokunst.

31 juli 2006 om 11:52  

Een reactie posten

<< Home