19 september 2006

Gastcolumn: Blonde Dolly, at your service!

We hebben een gastcolumnist vandaag! Ivo van Laanen, één van mijn studenten, heeft een verdienstelijke column geschreven als huiswerk. Die wilde ik graag met jullie delen.

Geert Wilders als de kloon van Pim Fortuyn. Ziet u het al gebeuren, Geert Wilders voor een uitgelaten menigte de legendarische woorden uitspreken waarmee Pim Fortuyn ‘het volk’ toesprak? Ik wel. Tien jaar geleden vond het eerste geslaagde kloon-experiment plaats. Dolly werd gekloond uit een uiercel van een volwassen schaap. Nu, 4 jaar nadat Pim Fortuyn vermoord is en 2 kabinetten verder zijn ze daar, de Fortuyn klonen. Dolly bleek echter niet gezond te zijn en stierf na 6 jaar veel te vroeg voor een schaap. Maar hoe zal het de Fortuyn klonen vergaan? Zou hen een beter lot beschoren zijn?

Schaap Dolly stond voor een revolutionaire doorbraak. Het eerste gekloonde dier dat de embryonale ontwikkeling overleefde. Bij elk experiment gaan er dingen verkeerd. Zo ook bij het klonen van Fortuyn. Kijk bijvoorbeeld naar Mat Herben, Herman Heinsbroek of ons aller Rita Verdonk. Maar een grote doorbraak werd geforceerd met Marco Pastors en Geert Wilders. Pastors wist dit jaar weer veel stemmen binnen te halen in Rotterdam en gaat nu landelijk verder met Joost Eerdmans. Geert Wilders wist zich vrij te maken van de VVD en gaat nu met z’n eigen partij verder.

Maar wat is hun strategie? Flitsende stropdassen en een grote bek. Schreeuwen over allochtonen die sneller uitgezet moeten worden. Schreeuwen over alles wat draait op belastingcenten omdat ze betere verantwoording af moeten leggen aan de belastingbetaler.

Waar heb ik dat eerder gezien? Laat ik u meenemen terug in de tijd . Herinnert U zich die kale man met die twee kleine rotkeffertjes? Precies! Die riep dat alles wat draait op belastinggeld zichzelf moet kunnen verantwoorden. Daarnaast had hij hele theorieën over het toenmalige immigratiebeleid. Als hij de kans zou hebben gehad zou hij zelfs het citaat van ons aller Rita gebruikt hebben: “Ik ben niet links. Ik ben niet rechts. Maar ik ben recht door zee!”

Maar wat heeft ons land aan de nieuwe nep - Fortuyns? Op dit moment helemaal niks. Fortuyn zelf wist vier jaar geleden de gevestigde orde in Den Haag een beetje nieuw leven in te blazen. Maar zijn klonen maken er vandaag de dag niet veel soeps van. Pastors heeft in plaats van een partijprogramma wat losse flodders. En van Wilders heb ik nog helemaal niets gezien. Hij heeft niet eens geld voor detectiepoortjes. En Rita? Die laat zich voorbijstreven door, zoals ik van de week in ‘het Parool’ las, “een CDA-er die mank loopt op links.”

Het enige positieve effect van alle nieuwe rechtse partijtjes is dat de andere partijen enorm hun best zullen moeten doen om stemmen te krijgen. Want flitsende stropdassen doen het goed bij het electoraat. Dus ik denk dat er ons nog een leuke tijd te wachten staat tot de verkiezingen. Van mij mag het moddergooien beginnen.
U zult wel doorhebben dat de VVD mij al te rechts is. En dat ik dus niet zal stemmen op al die namaak politici die de rechter flank over aan het nemen zijn. Misschien ga ik wel voor de nageaapte leus van Bos: ”Dit land kan zoveel beter!” We zullen nog wel zien. In ieder geval heb ik d’r zin an!

3 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Leuke column! Gaan we meer van Ivo zien?

19 september 2006 om 15:28  
Blogger Bart Braun zei...

Jazeker, ik geef een groep bèta-studenten een spoedcursus schrijven over wetenschap. Als ik had geweten hoe zwaar het is om les te geven, was ik misschien wel braver geweest op de middelbare school...

19 september 2006 om 16:53  
Anonymous Anoniem zei...

Linkse graftak

3 oktober 2006 om 14:37  

Een reactie posten

<< Home