16 november 2006

Klacht


Weet je? Eigenlijk ben jij een LPF'er. Ik zou het tegen mijn vrienden niet durven zeggen. Die partij heeft het zo verbruid dat wat oorspronkelijk een neutrale term voor een politieke partij was, is veranderd in een woord voor patjepeeërigheid, xenofobie, lower class, en altijd ruzie.

Toen de Gelderlander vlak na de Tweede Wereldoorlog het woord 'Joden' gebruikte, kregen ze stapels ingezonden brieven. Zo'n woord, dat kon toch niet; dat is een belediging. 'Israëlieten', moest het zijn. Er moest een rabbijn aan te pas komen om het uit te leggen.

Woorden, kortom, kunnen van connotatie veranderen. De term 'D66'er' bijvoorbeeld. De uitdrukking 'eigenlijk bent u een D66'er', die sinds kort menig abri ontsiert, is niet neutraal. Het is een beleding voor het gezonde verstand van de lezer. Het stikt van de liberaal-democraten in Nederland, maar dat zijn vrijwel zonder uitzondering géén D66'ers, en terecht.

Morgen dien ik een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Voel u niet geremd om hetzelfde te doen.

3 Reacties:

Blogger Bart Braun zei...

Als 'negerzoen' al kwetsend is, dan is D66'er het al helemaal.

16 november 2006 om 13:57  
Blogger Iknik zei...

Gisteren hoorde ik Alexander Pechtold op de radio. Iemand waar ik beslist niet op ga stemmen die zoveel zinnige dingen zegt, ik werd er gewoon een beetje verdrietig van.

Maar ja, 'eigenlijk' is D66 een onbetrouwbare kutpartij. Zinnige ideeën of niet.

16 november 2006 om 14:22  
Anonymous Anoniem zei...

Goed punt, doe vooral ook wat aan die D66'ers van Joodse afkomst :P

LL

16 november 2006 om 15:51  

Een reactie posten

<< Home