De hand van... (2)
“Beslist, meneer De Werkgever, ik ben geknipt voor deze functie. Ik ben zeer gemotiveerd, ik ben flexibel en ik werk graag in teamverband.”
“Dan heb ik goed nieuws voor je: ik denk dat je een waardevolle aanvulling bent op ons team. Je bent aangenomen.”
“Dankuwel, meneer De Werkgever! Oh, er is nog één klein dingetje…”
“Ja?”
“Mijn religie gebiedt me een clownsneus op te zetten als ik in een gebouw ben waar een dode ligt opgebaard.”
“Ehm. Wat?”
“Zo staat het geschreven in ‘Elf geboden (stiekem twaalf)’, de heilige schrift van de halfgod Pipopov, bastaardzoon en hofnar van het Iknikiaanse Spook: ‘Gij zult een clownsneus opzetten als gij in een gebouw zijt waar een dode ligt opgebaard. Dat is lachen.’”
“Ehm. Tsja. Dat is op zich wel lastig, voor iemand die bij een begrafenisonderneming werkt.”
Gelukkig hebben we in Nederland zoiets als de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) die ervoor waakt dat agnosten, atheïsten en redelijke mensen in het algemeen minder rechten hebben dan gelovigen die schijt hebben aan hun omgeving. Scheiding van Kerk en Staat op z’n Nederlands betekent dat religieuze mensen gratis principes mogen hebben. Ben je niet-gelovig en heb je een bepaalde levensovertuiging, dan zijn de lasten die daaruit voortvloeien helemaal voor eigen rekening. Maar baseer je je principes op een sprookje van iemand die ’s nachts met zijn paard naar een berg vloog om daar met zijn onzichtbare vriend te praten, dan vindt je de CGB plots aan je zijde.
Zoals de moslima op een school die zijn leerlingen respectvolle omgangsvormen wil bijbrengen. Zij mag weigeren mannen een hand te geven, omdat, aldus de CGB, “andere vormen van begroeting denkbaar zijn”. Een knetterende scheet, bijvoorbeeld.
Het is zo makkelijk: mag je van je geloof bepaalde dingen niet, dan ben je ongeschikt voor beroepen waarbij die dingen belangrijk zijn. Vind je dat oneerlijk? Dan geef je je religie maar op. Jouw feestje. En zoals met alle feestjes is het onbeschoft om anderen er mee lastig te vallen.
Hoe eerder de CGB wordt opgeheven, hoe beter.
9 Reacties:
Het is te makkelijk nu die opmerking te maken dus ik doe het niet ...
Ben het volgens mij wel met je eens. Behalve dan het opheffen.
Heb je wel godsdienst les gehad op school? Volgens Balkenende ligt je onbegrip waarom religie zo belangrijk is daaraan...
Zeg, kunnen we als weldenkende atheïsten die relifreaks geen goed voorbeeld geven en wèl tolerant doen?
Als je even nadenkt is handje geven ook een rare sociale regel. Vreemd om iemand aan de schandpaal te nagelen omdat haar rare sociale regeltjes in een sprookjesboek staan.
Daar gaat het natuurlijk niet om. Het CGB geeft de moslima vrijstelling van handjes schudden alleen maar omdat ze een moslima is. Iemand die geen handjes wil schudden omdat hij het een vies idee vindt om VMBO'ers aan te raken had zonder problemen ontslagen mogen worden.
Jij en Verdonk kunnen weer door een deur...
Dat, mijn beste Iknik, is een hele zwakke reductio ad absurdum. Ten eerste bestaan er naar alle aannemelijkheid geen mensen die lichamelijk contact met mensen van een bepaald opleidingsniveau als onrein beschouwen. Ten tweede is deze vergelijking van religie met een persoonlijke afkeer of opvatting ernstig en misplaatst simplistisch.
Religie is een ingewikkeld geloofssysteem, vervlochten met etnische, culturele, sociale en individuele waardesystemen. Kortom, het is een geïntegreerd deel van het ego van zeer veel mensen. Je kunt er om lachen, maar je moet beseffen dat mensen hun ouders, opvoeding etniciteit enz. niet voor het kiezen hebben. Het is belachelijk dat een samenleving het schudden van handjes bij wijze van begroeting boven religieuze overtuiging plaatst. Even eng is een regering die handjes schudden verplicht stelt. Tenslotte is er trouwens vast wel een commissie die mensen met pathologische angststoornissen helpt.
Dus nogmaals: kunnen we als weldenkende atheïsten die relifreaks geen goed voorbeeld geven en wèl tolerant doen?
Maar ja, niemand zo fanatiek als een bekeerling (nog eventjes op de man).
waardensystemen bedoelde ik dus.
@Wout: dat ben ik dus volkomen met je oneens. Religie is weliswaar een belangrijk onderdeel van iemands ego, maar dat kan evengoed gelden voor persoonlijke, niet-religieuze opvattingen.
Die laatsten zijn vaak niet met de paplepel ingegoten, maar het gevolg van zorgvuldige overpeinzing, bepaling van de eigen waarden en opvattingen.
Ik acht zelf deze laatste categorie hoger: jouw vegetarisme is in mijn ogen van een hògere orde dan dat van een hindoe.
De CGB lijkt precies de tegenovergestelde mening toegedaan. Dat is niet makkelijk eens worden...
Natuurlijk ben ik van een hogere orde dan een hindoe.
Maar laat de waardeoordelen en overdreven principes even varen.
En laten we de vergelijkingen relevant houden. We hebben het hier niet over een hindoe die in een runderslachterij wil werken, of over een pacifist die het leger in gaat, of een grevo in de (volwassenen)pornobiz.
Het gaat om een meid die geen handen wil schudden omdat ze een beetje simpel is. Boeiuh. Beperkt het in enige mate haar productiviteit? De kwaliteit van haar lessen? Heeft het überhaupt betrekking op haar werk? Relativeer toch een beetje en luister minder naar Wilders.
Wat volgt? Schoppen we alle joden uit justitie omdat ze de karbonaadjes uit de kantine niet willen vreten?
Een reactie posten
<< Home