16 februari 2007

Dubbel

De naam en geboorteplaats van Sietse Fritsma suggereert dat hij behalve Nederlander ook Fries is. Twee identiteiten, maar slechts één paspoort, want Friesland heeft zich jammer genoeg nog steeds niet afgescheiden.

Uitgerekend hij, die zelf in zo'n moeilijke multiculturele spagaat zit, had vragen over twee nieuwe kabinetsleden. Kan dat wel, een minister of staatssecretaris met een Turks of Marokkaans paspoort?

In Californië zal die discussie ongetwijfeld ook zijn gevoerd, maar daar lag het makkelijk: als je geen Oostenrijker als gouverneur wil, stem je op iemand anders. Het is dan ook raar dat de Tweede Kamer zo fel reageerde op Fritsma's vragen, want zo gek zijn ze niet.

Persoonlijk denk ik dat de Marokkaanse achtergrond van Aboutaleb niet zo'n probleem zal zijn, maar als ik dat nou wèl had gevonden? Ik mag niet bepalen wie er wel of geen minister wordt in dit land. En PvdA-sympathisant die dacht dat Albayraks Turkse roots wel eens voor gedonder kunnen zorgen, kon eigenlijk maar één stem uitbrengen. Niet op een andere PvdA'er, maar op de PVV.

2 Reacties:

Blogger annoesjka brohm zei...

Ik wil graag aparte paspoorten voor mijn Friese en Spaanse roots. En Ierland vind ik een sympatiek land, dus daar wil ik ook graag een paspoort voor. En als België toch dat wegenvignet invoert vooral voor de buitenlanders, wil ik graag ook de Belgische nationaliteit adopteren.

17 februari 2007 om 10:29  
Blogger Bart Braun zei...

Maar je zou zo'n goede minister zijn geweest!

17 februari 2007 om 17:01  

Een reactie posten

<< Home