15 februari 2007

Provincie

We gaan weer verkiezen, dus ik heb gestemwijzerd. Verrassende uitkomst: ik ben verschrikkelijk rechts. NieuwRechts, adviseert de computer. Anders is Fortuyn ook een goed idee.

Hoe komt dat nou? Hier speelt het universele stemwijzerprobleem: je kan het ergens mee eens of oneens zijn, maar om volkomen andere redenen.

Voorbeeld van een stelling: 'De provincie mag de heffing op de motorrijtuigenbelasting verhogen.' Nieuw Rechts is tegen, want ze vinden dat de rest van Nederland autorijders moet subsidiƫren. Ik ben tegen omdat ik vind dat het heffen van belasting een taak van de landelijke overheid zou moeten zijn.

'In het beleid van de provincie moet het gezin centraal staan' Nee, de provincie hoort helemaal geen beleid te voeren dat iets met gezinnen te maken heeft. De provincies vormen een rare, abstracte bestuurslaag die allerlei zaken uitvoert die ook best door de landelijke of de gemeentelijke politiek gedaan kunnen worden.

Draagkracht voor de instandhouding ervan bestaat er niet; slechts zo'n veertig procent van de mensen gaat ervoor stemmen. Vaak is dat dan omdat de provinciale staten de Eerste Kamer mogen inrichten, wat natuurlijk ook al een onzinnige constructie is. De enige mensen die zich identificeren met hun provincie zijn provincialen - wel eens een trotse Zuid-Hollander ontmoet? Toen Heidevolk met het Geldersch-nationalistische volkslied kwam, was het een hit: iedereen zag dat het een grap was.

Dat zijn de Provinciale Statenverkiezingen ook. Ik blijf lekker thuis dit jaar.

5 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Tja, ik had een beetje hetzelfde probleem:

1. Gelderland lokaal,
2. Op afstand gevolgd door SP.
3. SGP! *wel heel ver daarna*

Weet nog niet wat ik hiermee ga doen. Wel of niet gaan. Op deze partijen zal ik zeker niet stemmen.

15 februari 2007 om 13:22  
Blogger annoesjka brohm zei...

Hoe deed je 't op Kieskompas?

15 februari 2007 om 20:11  
Blogger Kevin zei...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

16 februari 2007 om 14:22  
Blogger Kevin zei...

vraag 1 (voor utrecht): utrecht moet opgaan in een grote randstadprovincie. Bart, ik zou zeggen stem voor d66, die dit wil! Dan heb je alvast minder provincies (overigens wil verder niemand dit, dus gaat het sowieso niet lukken)

16 februari 2007 om 14:24  
Blogger Bart Braun zei...

Kieskompas adviseert me om SGP te stemmen. Waarom? Omdat ik vind dat de provincie zich niet met boeren moet bemoeien...

17 februari 2007 om 17:46  

Een reactie posten

<< Home