23 februari 2007

Gastcolumn: Ouwe Lulisl

Terug van weggeweest: Kevin. Hij draagt tegenwoordig pakken, en dat is natuurlijk het begin van het einde - maar hij weet het van zichzelf:

Afgelopen dinsdag, bij de sneak preview, werd het pas echt duidelijk. Minder mensen op straat, plek in de fietsenstalling, korte fileberichten: het is weer vakantietijd. Alhoewel Kerst voor mijn gevoel net pas geweest is, vinden de scholen het blijkbaar alweer tijd voor een vakantie, tenslotte moeten leraren genoeg doen op die 180 dagen per jaar die ze moeten werken.

Helaas bevond ik me dus op die avond in een bioscoopzaal met heel veel tieners. Als het vakantietijd is, mogen ze namelijk wel tot middernacht opblijven, net zoals ‘andere’ volwassen. Zodoende verstoren ze mijn bioscoopbezoek, maar ook mijn vaste stapplek Tivoli verjongert op een vakantiedonderdag plots van 20 naar 16 jaar.

Ik ben me de laatste tijd wat ouder gaan voelen. Donderdag-Tivoli is niet meer voor mij weggelegd, ik plak geen ‘isl’ achter worden, ben daarom niet meer hipisl. De eerste grijze haren zijn schijnbaar gespot - en ik had al inhammen. Eigenlijk maakt het me de laatste tijd allemaal niet meer zo veel uit, maar toch zet het je af en toe aan het denken.

Begin deze maand sprak een meisje van 18 en vroeg haar of iedereen op de middelbare school een mobieltje heeft. Voor de jongeren onder ons: toen ik op de middelbare school zat, had je mobiele telefoons die je met een bakkie (zoek maar op wikipedia wat dat is) kon afluisteren en je had alleen bereik in café’s die gemarkeerd waren met een PTT sticker, zoiets als KPN WiFi hotspots van tegenwoordig. Het antwoord was dat zij zelf ‘pas’ op haar 13e een mobieltje had ‘genomen’. Ik heb maar niet gevraagd wat ze met het ding deed, want waar halen tieners geld vandaan voor beltegoed? Dat gaat toch al naar de Smirnoff toe?

De sneak preview liet een film over de Stasi zien.

Na de pauze was de bioscoopzaal erg leeg, de gemiddelde leeftijd lag opeens zo’n tien jaar hoger dan voor de pauze. Ik vroeg me af of het ermee te maken had de ‘andere’ volwassen nooit geleefd hebben in een tijd dat de DDR bestond. Ze hebben nooit guldens verdiend met werk en weten ook niet wat marken zijn. Of moesten ze misschien toch om middernacht thuis zijn?

5 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Jeumig. Toen de muur viel was ik 8 en hield ik me voornamelijk bezig met transformers, want he-man was passé. Maar jij voelde je toen dus betrokken bij de problemen van de Ossies?

Volgens mij begin je gewoon een oude knorrepot te worden, hoor.

23 februari 2007 om 17:52  
Blogger Kevin zei...

ja, wat is dit voor gezeur? ;)
Toen de muur viel was ik negen en ik kende wel iemand uit Berlijn (of eigenlijk: mijn ouders kenden daar iemand die ik dan ook kende).
Tja, de volgende column moet maar weer over politiek gaan, de nieuwe regering is tenslotte zoooo boeiend (not).

Bart was zo aardig een foto van de website van mijn werk te halen. Helaas moet ik daar zo'n 20x per jaar een pak aantrekken. Het is dezelfde baan waar ik ben aangesproken door mijn leidinggevenden over mijn kleedgedrag, die is namelijk niet zakelijk genoeg (ik zeg: wat is er mis met spijkerbroeken die afgetrapt zijn in een kantoor waar bijna nooit iemand komt...), andere opmerking is dat ik niet volwassen wil worden (voor mij was het een compliment). Maar hier zijn de mensen tussen de 25 en 30 dus nog wel wekelijks bij pop-o-matic te vinden?

23 februari 2007 om 18:09  
Blogger Bart Braun zei...

Volgens onze bezoekcijfers komt slechts een klein gedeelte van de lezers uit Utrecht. Dus ik gok zo van niet :)

24 februari 2007 om 14:54  
Anonymous Anoniem zei...

Als je er foto's van mij op gaat zetten, krijg je echt geen column meer. ;) LL

26 februari 2007 om 09:39  
Blogger annoesjka zei...

Ik WIST niet eens dat er tegenwoordig ‘isl’ achter woorden geplakt moet worden wil je hip zijn. Mijn god, ik kan wel meteen achter de geraniums gaan zitten... (Bart, je loopt maar 2 jaar achter op bejaarde-ik)

26 februari 2007 om 14:54  

Een reactie posten

<< Home