Net echt?
Dat de PvdA en de SGP überhaupt tijd besteden aan een mogelijk verbod op deze praktijken, is verspilling van belastinggeld. Nationale politieke partijen zijn onbelangrijk en machteloos als het gaat om regulering van grenzeloze, statenloze virtuele werelden. Houden zo, want zo zaligmakend is nationale politiek nu ook weer niet. Het is helemaal niet erg als er plaatsen zijn die niet geregeerd worden door politici met hun nationale en lokale belangetjes; topografische grenzen zijn een overschat concept.
Afgezien daarvan kun je je afvragen of virtuele kinderporno eigenlijk wel even erg is als echte. Even onsmakelijk, dat zal best, maar seksueel misbruik van kinderen is niet alleen misdadig vanwege het hoge onsmakelijkheidsgehalte. Miljoenen virtuele dieven, moordenaars, helers en vandalen struinen rond in de diverse virtuele werelden op het Internet, en ze zijn geen van allen even crimineel als hun tegenhangers in de echte wereld. Iemand die in Second Life de macht grijpt en vervolgens zes miljoen cyberjoden naar de digitale gaskamers dirigeert is van alles, maar hij is geen tweede Adolf Hitler. Niet eens bijna. De gelijkenis is zuiver cosmetisch.
En iemand die kindertjes neukt zonder dat daar daadwerkelijk kindertjes voor geneukt worden, is niet meteen een pedo. Sterker nog, hij is niet eens een beetje pedo. Hij is een hoopje pixels dat iets doet met een ander hoopje pixels.
De enige straf die daar redelijkerwijs op zou mogen staan, is er eentje die even echt is als de misdaad in kwestie. Misschien dat SGP en PvdA nog wel wat Kamerleden over hebben die in Second Life de rol van sherrif en deputy op zich kunnen nemen. Zodat ze virtuele pedo’s kunnen vangen, om ze in de virtuele boeien te slaan en ze in de virtuele bak te gooien.
12 Reacties:
Hoewel ik je vergelijking snap en de haalbaarheid van een verbod minimaal is, vraag ik me toch af wat voor mensen zich als pedo voordoen in een virtuele wereld. Hoewel de uitvoerende kant bestaat uit pixels is de psychische kant ook in onze echte wereld aanwezig. Wat voor soort mensen stelt zich dit soort zieke dingen voor? Zeker in het licht van een recent onderzoek waarin mensen een schok moesten toedienen aan virtuele mensen. Hieruit bleek, als ik het me goed herinner, dat dezelfde hersenregio's gestimuleerd werden, als in het eerdere onderzoek waarbij het echte mensen betrof (althans, dat dachten de testpersonen). In hoeverre is dat anders als het om misbruik van kinderen gaat?
@ ddj:
dat geld natuurlijk in dezelfde mate voor het neerschieten van mensen, bestelen en het overtreden van de maximumsnelheid.
Ik denk dat de meeste mensen die in SL voor pedo spelen, in de echte wereld ook geil worden van kindertjes. Maar godzijdank houdt het strafrecht zich niet bezig met wat er in de hoofden van mensen gebeurt. Het is niet crimineel om perverse gedachten te hebben, en het is niet misdadig om afwijkende voorkeuren te hebben.
denk je? ik zou juist verwachten dat het gewoon een kwestie van domme botheid is. Kan je in mijn ervaring verrassend veel mee verklaren.
@jeroen: Maar waarom zouden er dan nog geen spelletjes zijn waarin kleine kindertjes worden verkracht? Blijkbaar zit er toch een verschil in.
@Iknik: Je hebt een punt, maar zou je uit veiligheidsoverweging niet de wannabe-pedo's meer in de gaten willen houden? Straks komen ze met virtuele kinderen niet meer aan hun trekken en gaan ze eens kijken of ze hetzelfde truukje in het echt kunnen doen. Aan de andere kant, waar houdt het op...
@ Dirkjandiederic:
Die markt is groter, denk ik. Bovendien is sex op zich al net wat controversieler in spellen dan geweld. Hoeveel spellen ken je, afgezien van Larry, waarin het hoofddoel neuken is?
Second Life comes to mind...
"zou je uit veiligheidsoverweging niet de wannabe-pedo's meer in de gaten willen houden?"
Oh ja, dat zou ik heel graag willen. Maar niet tegen elke prijs. En ik vind het nogal wat, om mensen te verbieden zich in een cyberwereld te misdragen, met als reden dat ze dat dan ook gaan doen in de echte wereld. Zoals je zelf al zegt: waar houdt het dan op?
@ bart: Je kan in second life -naar ik begrepen heb- vooral dingen doen als je hond uitlaten en de muur van je kamer witten.
En dan nog: zelfs met Second Life erbij komt het genre qua verkoopscijfers nog niet in de buurt de first person shooters of racespellen waarbij je met 180 in een gepimpte negerauto door de binnenstad sjeest.
Ja, maar dat is heel anders! Er leeft bij een enorme groep mensen het idee dat het verschrikkelijk is voor de menselijke geest om andere mensen sex te zien hebben.
Geweld kijken of doen, dat is echter prima. Als een reclamespotje van een paar seconden al effect heeft, dan zou je verwachten dat twee uur lang Arnie toch ook iets met de mensheid doet. Maar grof geweld mag veel eerder op tv dan Oostenrijkse natuurfilms. Waarom zou dat onderscheid niet gemaakt worden in de spelletjeswereld?
Over Second Life gsproken.
De stelling dat een hoopje pixels wat doen met een ander hoopje pixels op Second Life vind ik te ver gaan. Zo bestaat alles wat je doet op internet uit pixels, en alles wat je op papier zet bestaat uit papier, maar uiteindelijk gaat het over de informatieve waarde.
Aan de andere kant doet men wel erg overtrokken over de kinderporno op Second Life.
Dit is dezelfde discussie als 10 jaar geleden over internet. Dat is inmiddels zo ingeburgerd dat niemand het gebruik ervan laat van wege alle 'slechte' zaken. En reken maar dat je op internet veeeel meer moreel verwerpelijke zaken tegen kunt komen dan op second life!
Second Life? Een kwestie van tijd. . . .
Een reactie posten
<< Home