26 maart 2007

R.I.P.

Ondanks het feit dat haar man fout was in de oorlog, heeft wijlen de weduwe Rost van Tonningen meer dan zestig jaar een weduwenpensioen gekregen van de Nederlandse overheid. Niet zo heel raar, want het was diezelfde overheid die meneer Rost van Tonningen een kogel door de kop had gejaagd.

Niet verwonderlijk dus, dat de Zwarte Weduwe niet veel ophad met de na-oorlogse politiek in Nederland. Ze is altijd extreem-rechts gebleven, en was ooit van plan om mijn geboortedorp op te sieren met een ‘museum ter ware nagedachtenis aan de Tweede Wereldoorlog.’ Want nu horen we uitsluitend de propaganda van de overwinnaars, begrijpt u.

In Velp vertelden sommige ouders hun kinderen dat Rost van Tonningen ze zou komen halen als ze nu niet stil werden. Puberjongens fietsten langs haar huis om strijkers naar haar ganzen te gooien. Op straat of in de supermarkt heb ik haar nooit gezien, en ik vraag me ook af of ze zich daar had kunnen vertonen.

Behalve door de vermeende morele superioriteit van de Velpenaren, werden haar laatste jaren ook ontsierd door een bejaardentehuis dat haar weigerde op te nemen terwijl ze zorg nodig had, en hijgerige journalisten die het oudje voor hun karretje spanden. Haar huis was een nest voor extreem-rechts volk - maar ik vraag me af of ze zonder die gasten wel veilig was geweest voor antifascisten, per slot van rekening niet te beroerd voor levensgevaarlijke brandstichting.

Natuurlijk: dat mens was zo fout als de neten. En ja, een voortvarender Nederland had haar al in de jaren zestig een keer door een AIVD’er onder de trein laten duwen. Maar laat ons niet dansen op haar graf. Laat ons herinneren dat het zelfvoldane gezicht van de overwinnaar net zo lelijk kan zijn als de onverdraagzaamheid van de verliezer.

4 Reacties:

Blogger annoesjka zei...

Tja, ik weet niet goed wat ik van haar dood moet vinden.
'Dingdong the witch is dead?'
Mensen gaan dood. Ook slechte mensen. Maar om daar nou blij om te zijn... Dat vind ik te kortzichtig.

Overigens zou Meinoud Rost van Tonningen zelfmoord hebben gepleegd - al heeft zijn weduwe altijd gezegd dat hij vermoord is... dus wat weet jij wat wij niet weten, Bart? :-)

26 maart 2007 om 15:50  
Blogger Bart Braun zei...

Nou, als hij zelfmoord heeft gepleegd dan was dat om te voorkomen dat hij geëxecuteerd zou worden - wat zeker zou zijn gebeurd. Komt op hetzelfde neer.

http://foksuk.nl/dag2.php?jaar=2007&week=13&dag=1

26 maart 2007 om 16:33  
Anonymous Anoniem zei...

Je doet je naam Braun eer aan. Zelfs haar eigen kinderen distanstieerden zich van haar. Mensen mogen zich boven haar verheven voelen. Ze was namelijk geen mens. En in jouw geboortedorp was ze nog actief zieltjes aan het winnen op het Rhedens Lyceum, dus dat jij zegt dat je haar nooit gezien hebt.... Bovendien kan ik me nog levendig de neonazi's herinnerren die haar bezochten (mijn beste vriend woonde naast haar).

27 maart 2007 om 14:32  
Blogger Bart Braun zei...

Ik heb op het Rhedens Lyceum gezeten, en ik heb haar echt nooit gezien. Maar dat lag natuurlijk aan mij. Het Rhedens Lyceum ligt overigens nièt in Velp.

Op de opmerking 'ze was geen mens' kan ik slechts met een QED antwoorden.

27 maart 2007 om 15:55  

Een reactie posten

<< Home