13 maart 2007

Andere tijden

Ik kan het besluit van de Rooms-Katholieke Kerk om het celibaat in stand te houden alleen maar toejuichen. Er zijn al veel te veel christelijke geestelijken zonder dat ze zich ook nog eens voortplanten.

Ook het besluit om meer missen in het Latijn te houden, kan op mijn warme sympathie rekenen. De dogma’s van het christelijk geloof zijn fundamenteel onbegrijpelijk – daarom heet het ook geloof. Er is dan ook geen enkele reden waarom je ze in je eigen taal zou moeten aanhoren. Latijn klinkt veel stoerder.

Het verzet tegen het homohuwelijk is natuurlijk al helemaal begrijpelijk. Het hele celibaat heeft een duidelijke reden: als een priester doodgaat, heeft hij geen kinderen die iets kunnen erven. Zo gaat alles naar Rome. Bij gebrek aan een vrouw doen priesters het met kleine jongetjes, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat diè geld krijgen. Laat de kindertjes tot mij komen, was het devies; niet andersom.

Vooral ook mooi dat er prioriteiten gesteld worden: vergeet AIDS, malaria, armoede, nucleaire dreiging en klimaatopwarming: het is immers tijd om krampachtig te doen over seks! Kortom, ik ben dik tevreden met de nieuwe pauselijke exhortatie, omdat ik atheïst ben. Als ik katholiek was, zou ik me kapot schamen.

3 Reacties:

Blogger Dirkjandiederic zei...

Ik ben het helemaal met je eens.
Vergeet AIDS, malaria, armoede, nucleaire dreiging en klimaatopwarming: het is immers tijd om krampachtig te doen over geloof.

13 maart 2007 om 16:14  
Blogger Bart Braun zei...

Dat past zonder meer in deze lijst van bedreigingen voor de mensheid ;)

13 maart 2007 om 17:04  
Blogger annoesjka zei...

Ach, het is me al jaren duidelijk dat de fundamentalisten van het katholieke geloof in het Vaticaan zitten. Ik bedoel maar, een bevrijdingstheoloog die pleit dat we solidair moeten zijn met de armen (Jon Sobrino) zou gevaarlijk zijn voor het geloof en mag daarom niet langer doceren en boeken publiceren van het Vaticaan.

Iedereen die te dicht bij de maatschappij staat, is niet langer welkom in het Vaticaansre kringetje. Preken in het Latijn, verzetten tegen het homohuwelijk en zeggen dat binnen de heiligheid van een huwelijk geen AIDS kan voorkomen, past daar helemaal in.
Ik zou eigenlijk niet eens verrast moeten zijn...

15 maart 2007 om 12:02  

Een reactie posten

<< Home