19 maart 2007

Waar is je paard, kut?

'Mode is een zo onuitstaanbare vorm van lelijkheid dat ze elke zes maanden moet veranderen', schreef Oscar Wilde ooit. Het worden een lange zes maanden, vrees ik.

De mode voor dit voorjaar is, als mijn ogen mij niet bedriegen, de net-iets-korter-dan-een-driekwartbroek-maar-langer-dan-een-korte-broek-broek. Ze hebben ongetwijfeld een eigen naam, maar alleen vrouwen weten dat soort dingen.

Lelijk! Onuitstaanbaar lelijk! Ik heb geen verstand van mode, maar ik weet wel wanneer meisjes gewoon voor lul lopen.

De broek is duidelijk afgeleid van de paardrijbroek. Die hoeft niet lang, want dat schuurt allemaal kapot op de zijkant van zo'n paard - vandaar de paardrijlaars. Ook lelijk, maar binnen de context van zo'n paard wel functioneel. Wat we nu echter zien is de lelijke net-iets-kortere-enzovoortbroek, van een stof waar een paard onmiddelijk gaten in trekt, zonder hoge laarzen, en zonder paard.

Tijd voor beperkte actie: Lezeressen die een foto van zichzelf in zo'n paardloze-paardrijbroek insturen, krijgen een gratis IP-ban. We plaatsen de foto niet - we nemen u tegen uzelf in bescherming.

8 Reacties:

Blogger Dirkjandiederic zei...

Hulde.

19 maart 2007 om 13:29  
Anonymous Anoniem zei...

je bedoelt:
net-iets-korter-dan-een-driekwartbroek-maar-LANGER-dan-een-korte-broek-broek.

19 maart 2007 om 13:53  
Blogger Bart Braun zei...

Inderdaad. Passen we aan.

19 maart 2007 om 14:01  
Anonymous Anoniem zei...

Welnee, joh. Dit modeverschijnsel is al over zijn hoogtepunt. Toch? Geen nood, over een paar weken draagt iedereen weer rokjes.

19 maart 2007 om 14:58  
Blogger Bart Braun zei...

Misschien dat ze hier in Leiden een eindje achter lopen met de mode - dit is nou niet bepaald een stad voor hippe mensen, per slot van rekening.

19 maart 2007 om 15:08  
Blogger annoesjka zei...

Ja, die capri-broek (waarom ik mijn hersens vervuil met onzinnige dingen is mij een raadsel) is soooo last year.
De legging is ook weer hip helaas...

Ik heb al jaren een niet-aan-mode-gerelateerde stijl (voor het geval dat er iemand was die hier aan mij begon te twijfelen)

19 maart 2007 om 15:51  
Blogger Iknik zei...

De legging, dat viel mij inderdaad ook al op. Zelfs ik, als onverbeterlijke modecrimineel, kreeg afgelopen zaterdag tranen in de ogen van de tientallen fluisterbroeken die ik voorbij zag komen.

Natuurlijk, het staat vrouwen volkomen vrij om er belachelijk en afstotelijk uit te willen zien. Maar draag dan positiekleding, of een boerka, of voor mijn part een kartonnen doos. Maar bedenk in godsnaam iets anders dan een legging.

19 maart 2007 om 17:02  
Anonymous Anoniem zei...

Was de korte broek met laarzen al niet genoeg om voor eeuwig en altijd elke modeontwerper voortaan met hoongelach af te serveren?

19 maart 2007 om 19:26  

Een reactie posten

<< Home