15 mei 2007

De vooruitgang is stilstand

En dan nu de fileverwachting voor de komende dertig jaar:
tussen Den Helder, Duitsland en België staat file in alle richtingen. Het aantal auto's zal flink groeien, en rekeningrijden gaat daar voor geen reet tegen helpen.
Nee, natuurlijk niet.
Want de V in VROM staat dan misschien voor Verkeer, de RO staat voor Ruimtelijke Ordening. En de ruimtelijke ordening in Nederland is voor 100% gebaseerd op het gegeven dat iedereen met de auto komt. Zelfs als een Vinex-wijk al aangesloten is op het treinnetwerk, kan je vervolgens wandelen langs een stuk nieuwbouw ter grootte van Leeuwarden.
Half Nederland is onbereikbaar met het openbaar vervoer, en die andere helft doe je ook liever met de auto. De trein is vies, duur, er zit steeds meer lawaaierig en agressief tuig en steeds minder conducteurs. Geen wonder dat de Nederlander liever in de file staat.
In de uitgelekte nota staat niet wat VROM wil gaan doen aan het dichtslibben, de geluidsoverlast, de stank en de ergernis die ons allemaal te wachten staat. Ik adviseer om het rekeningrijden toch maar gewoon in te voeren. Van het geld dat het oplevert, gaan we het tegenovergestelde van de reiskostenvergoeding invoeren: de dichtbijwoonvergoeding. Dan worden de mensen die wèl aan verstandige ordening van hun ruimte doen tenminste beloond.

3 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Ik adviseer capabele mensen met relevante kennis en ervaring op VROM te plaatsen.

Sowieso moeten ministers worden afgeschaft.

16 mei 2007 om 12:39  
Blogger Henk Bovekerk zei...

Ik haat VROM. henkbovekerk.nl

21 mei 2007 om 13:57  
Anonymous Anoniem zei...

Ik stel voor de Geld terug bij vertraging regeling van de NS ook in te voeren voor het wegverkeer.

Wanneer ik lekker snel, zonder files, van A naar B kan tuffen, betaal ik het volle pond. Echter bij allerlei soorten vertraging inclusief ongevallen is dit V&W(VROM?) aan te rekenen en krijg ik rekeningrijkorting of zelfs -saldo.

21 mei 2007 om 16:25  

Een reactie posten

<< Home