21 mei 2007

Pesten

Het is natuurlijk een vorm van natuurlijke selectie: dierentuindieren die wraak nemen op treiteraars. Gorilla Bokito, de Litouwse giraffe, ijsbeer binky en nog vele honderden collega's.

Dierentuinen houden het vaak stil, maar zelfs in de beste dierentuinen valt niet te voorkomen dat één of andere mongool de dieren lastig valt. Het merendeel van de tijd kunnen de dieren niet terugpesten.

Relativeren is natuurlijk makkelijk: zelfs met gekken en gillende kinderen om zich heen heeft een Nederlands dierentuindier een beter leven dan zijn collega's in de bio-industrie. Toch stel ik een alternatief voor.

Voortaan stellen we de Nederlandse gevangenissen open voor het publiek. Voor gedragsbiologen net zo interessant, voor steentjesgooien nog veel leuker, en als je er eten naar gooit heb je een redelijk idee of ze wel of niet doodgaan daarvan. Het educatieve aspect dat geldt voor dierentuinen, gaat natuurlijk ook op voor gevangenissen: kijk hoe aso's in hun natuurlijke omgeving natuurlijk gedrag vertonen!

En als er ooit eentje uitbreekt, is de kans op een bloederige wraak ongeveer even groot. Voordeel: een ontsnapte gevangene bijt je niet in je kont.

17 Reacties:

Blogger Bart Braun zei...

Pardon. Foutje van mij: de column is - zoals oplettende lezers al vermoed zullen hebben - van mijn hand, en niet van Iknik. Die gaat morgen weer wat voor jullie schrijven.

21 mei 2007 om 20:50  
Blogger Jan van Tienen zei...

Dat is helemaal geen vorm van natuurlijke selectie.
janvantienen.blogspot.com

22 mei 2007 om 12:06  
Blogger Iknik zei...

De linkdumpers beginnen de laatste tijd wel erg nonchalant te worden, zeg. Misschien moeten we een nieuwe regel invoeren: de tekst die je gebruikt als excuus om je eigen blog te promoten, moet uit minstens evenveel letters bestaan als de URL zelf.

22 mei 2007 om 12:35  
Blogger Jan van Tienen zei...

Zie het niet als linkdumpen, maar als een vorm van dienstverlening: op mijn blog staan woorden van hoogwaardige kwaliteit, iets wat de lezers van dit blog vast waarderen.

22 mei 2007 om 13:18  
Anonymous Anoniem zei...

Met name dat stukje van je, "slim en dom", crisis, wat een hoogwaardige kwaliteit. Me dunkt dat hier een eigenlijk héél klein egootje sterk wordt overgecompenseerd.

22 mei 2007 om 13:52  
Blogger annoesjka zei...

Briljant idee. Kunnen de dierentuinen opgedoekt worden en de dieren huizen waar ze eigenlijk thuis horen: de natuur.

Hey Wout; tijdens het lezen van 'slim en dom' was ik toch zo lekker in slaap gevallen.... Iemand met zulk talent mag je gewoon niet afvallen. Het was een tukje van hoogwaardige kwaliteit.

22 mei 2007 om 14:06  
Blogger Henk Bovekerk zei...

Je blogpost begint met een misser van een plank die nog boven de bovenste plank had moeten komen, ware het niet dat deze plank er niet meer boven paste i.v.m. het lage plafond van jullie kennis.

Kortom: sterf.

hb.

22 mei 2007 om 15:28  
Blogger annoesjka zei...

Hè meneer Bovekerk, wat een nare woorden.
Doe eens een middagtukje, kan ik u van harte aanbevelen.

22 mei 2007 om 16:07  
Blogger Iknik zei...

"Kortom: sterf."

Dat zal in de toekomst zeker gaan gebeuren. Tot die tijd, echter, zullen we de blérghosfeer blijven besmeuren met platitudes en banaal gedachtegoed. En u, meneer Bovenkerk, mag in de comments uw blog blijven pluggen. Zo zijn we dan ook wel weer.

22 mei 2007 om 20:23  
Anonymous Anoniem zei...

Hoho, volgens mij hebben jullie niet door hoe hoog die kwaliteit wel niet is. Daarom een stukje van onze jan. Hou je vast:

Soms sta ik echter toch versteld van hoe groot de tegenstelling is tussen mijn slimme en domme acties.

Een paar voorbeelden:

- Ik ben dom genoeg om op een maandagavond in Amsterdam in de Escape te dj’en, veel bier te drinken en een nacht niet te slapen, maar slim genoeg om op dinsdag met bloeddoorlopen ogen een essay van 2000 woorden over Kant en Aristoteles in elkaar te draaien en er vervolgens een 7 voor te scoren.

- Ik ben dom genoeg om niet naar Amsterdam te gaan, omdat ik een ‘rustige zaterdagavond wil doorbrengen met leren’, om vervolgens 13 bier en een whiskey te drinken in Tilburg en een steiger te beklimmen, maar slim genoeg om het bier uit een gebroken glas (‘proost!’, *breek*) niet op te drinken.

- Ik ben slim genoeg om twee studies te volgen, maar dom genoeg om vervolgens die twee studies te kiezen waarmee je gegarandeerd beroepswerkeloze wordt (journalistiek en filosofie).

- Ik ben slim genoeg om te stoppen met roken, maar dom genoeg om weer te beginnen.

- Op goede dagen ben ik slim genoeg om binnen vijf minuten het telefoonnummer van een meisje te krijgen, maar dom genoeg om binnen vijf seconden haar naam te vergeten. De rest van de avond noem ik haar ‘lieverd’ of ‘schat’.



WAAAAAAAAUUUUWWWW, wat een MAN.

Kun je nagaan trouwens, hoe slim ie moet zijn, om met die smoel binnen 5 minuten een telefoonnummer te krijgen (0906?). Misschien overdonderde hij haar door heel vaak "parafraseren" te gebruiken, net als in zijn onnavolgbaar briljante blog. Welke meid drukt haar natte snee niet in iemands gezicht bij het horen van dergelijk kwalitatief hoogstaande eloquentie?

22 mei 2007 om 23:56  
Anonymous Anoniem zei...

ehm ik.

Maar zijn haar daarentegen!

LL

23 mei 2007 om 09:47  
Blogger Bart Braun zei...

Slachtoffer gorilla stelt dierentuin aansprakelijk, meldt Nu.nl.

De gorilla zou waarschijnlijk ook de dierentuin wel willen aanklagen. Wie helpt hem aan een advocaat?

23 mei 2007 om 13:03  
Blogger Jan van Tienen zei...

Hee Wout, leuk dat mijn stukje je zoveel doet, en leuk dat je de rest van mijn blog ook zo aandachtig hebt gelezen! Goed bezig jongen.

23 mei 2007 om 15:33  
Blogger annoesjka zei...

Hmmm, jongetjes houden een cat fight hier. En ik maar denken dat deze blog entry om gorilla's ging.

23 mei 2007 om 17:13  
Blogger Unknown zei...

Ach Jantje, je kunt nou wel doen alsof je gevat bent, maar doe dan wel je best. Eet anders nog maar een cakeje. Dan voel je je weer wat beter.

25 mei 2007 om 14:33  
Blogger rintelman zei...

Deze Flame war is het ultieme wapen voor Heaumeaux die niks beter te doen hebben en mannetjes met een grote fantasie zoals Jan van Tienen. Filosofie is de dikdoenerij studie pur sang en hoernalistiek is voor HBO-ers: Laat me raden: later een baantje bij de Volkskrant?? Blijf dromen loser. Ga eens een echte studie doen.

27 mei 2007 om 12:17  
Anonymous Sandra zei...

De reacties op deze weblog zijn soms nog vermakelijker dan de post zelf. Dank dames en heren ;)

(Ik kwam hier overigens per ongeluk via google en ben op de verkeerde plaats - maar kon de drang om te reageren niet onderdrukken, enkel door de hartverwarmende woorden hier...)

17 maart 2010 om 11:02  

Een reactie posten

<< Home