04 november 2007

auteursrecht

Weblogster CiNNeR heeft niet alleen moeite met hoofdletters, ook het Nederlandse Auteursrecht valt haar zwaar. Ze had een compleet stuk uit de krant op haar website gezet, en dat mag natuurlijk niet.

De journaliste die dat stuk had geschreven, had het verkocht aan Cozzmoss, een bedrijfje dat oude artikelen opkoopt en nog eens opbakt voor de internets. Daar verdien je natuurlijk geen reet mee. Geld verdienen door bloggers als CiNNeR facturen te sturen.

Juridisch gezien natuurlijk helemaal best. Kopiƫren mag niet, auteur krijgt een boete. Maar dit soort citeerwerk schaadt de auteur niet. Als CiNNeR had geweten dat ze had moeten betalen, had ze het stuk niet geplaatst. Nu wel, maar dat betekent niet dat die journaliste geld mis is gelopen. Hooguit hebben nu iets meer mensen haar verhaal gelezen. Kut zeg.

Ik heb eens even gegoogled op mijn naam. Een echte tekstdief haalt die natuurlijk weg, dus als ik in twee minuten een flinke handvol voorbeelden van ongevraagd gekopieerde teksten vind, is dat nog maar het topje van de ijsberg. Wettelijk gezien hebben die websites van mij gestolen.

Jammer van die wet dan. Niemand van deze boefjes heeft geld aan mijn stukken verdiend, het feit dat ze het plaatsen kan ik uitsluitend als een compliment zien. Ze gaan hun goddelijke gang maar. En ik heb honderd keer liever dat bloggers mijn stukken kopiƫren, dan dat zo'n korstmos-bedrijf die stukken gebruikt om parasitair gebruik te maken van de letter der wet.

1 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

nou ja, die sites verdienen en trekken bezoekers met jouw inhoud. Ze zouden je dus eigenlijk moeten betalen net zoals ze met hun eigen tekstschrijvers doen, maar de extra aandacht is je op het moment meer waard dan die paar honderd gulden die ervoor zou vangen (als ze al niet besluiten om de tekst gewoon te verwijderen.
Eigenlijk verdien je dus nu gewoon te weinig om er anal over te doen:)

9 november 2007 om 15:15  

Een reactie posten

<< Home