25 oktober 2004

Baas

Nog even en we weten wie de volgende president van de VS gaat worden. In bijna alle landen ter wereld hoopt een grote meerderheid dat George W. Bush gaat verliezen.

Dat komt voor een belangrijk deel door de Irakoorlog. In tegenstelling tot een heleboel mensen vind ik dat een lastig onderwerp. Natuurlijk is het concept pre-emptive strike verwerpelijk, en is de manier waarop Bush de VN buiten de oorlog hield schandalig. Desondanks ging meneer Chirac ook niet vrijuit toen hij VN-deelname aan de oorlog vervolgens per definitie onmogelijk maakte.

Daar komt bij dat de Fransen en de Russen, die tegen de Irakoorlog waren, grote financiële belangen hadden in Irak en dat Amerikaanse bedrijven, corporaties met stevige politieke banden zoals Halliburton en de Carlisle Group voorop, niet slechter gaan worden van de wederopbouw. Kortom, eigenlijk hadden voor- noch tegenstanders van de oorlog zuivere motieven.

Dat ook een Amerikaanse marionettenstaat stukken rechtvaardiger en beter is voor de Irakese burgers dan Saddam Hoessein, daar twijfel ik geen moment aan. Ik word misselijk van mensen die doen alsof alles in Irak pais en vree was totdat de Amerikanen er binnenvielen. Dat heeft niets van doen met de werkelijkheid.

Maar andersom klopt het ook niet: de Amerikanen verzonnen dat Saddam beschikte over massavernietigingswapens, zodat ze een excuus hadden om het land, dat niet toevallig de op één na grootste olievoorraad ter wereld heeft en bovendien strategisch gunstig gelegen is, de oorlog te verklaren. Bewijzen verzinnen om een ander land aan te kunnen vallen mag niet. De wereld heeft helemaal niets aan een sherrif die alles dat hem niet bevalt aan z’n laars lapt, en die immense haat zaait overal waar hij z’n grote cowboyboots plant.

Ik hoop dat Kerry wint, omdat ik Bush om een heleboel redenen helemaal niet zie zitten. Maar Irak is eigenlijk niet de belangrijkste van die redenen, omdat dat een complex verhaal is waar op heel veel manieren tegenaan kan worden gekeken. En ik weiger dat verhaal simpeler te maken dan het is alleen maar omdat ik zo graag zou willen dat de wereld eenvoudig in elkaar zit.