29 oktober 2004

Frankenstein

Het is al een tijdje redelijk stil rond genetische manipulatie. Waren veel mensen niet zo gek lang geleden nog in de ban van plantjes waar wat aan gefriemeld was, tegenwoordig halen nieuwsberichten over indrukwekkende staaltjes gentech amper nog de krant. Tegen gewenning is geen kruid gewassen.

Op zich is het fijn dat de tegenstanders van genetische modificatie die het vooral van de onderbuik moesten hebben een beetje gedimd hebben. ‘Frankensteinvoedsel’ is een woord, geen argument, en het is al helemaal geen goede reden om bang te zijn voor groenten waaraan genetici een beetje hebben lopen sleutelen. De mensen die tijdens de hoogtijdagen van de gendiscussie het hardst tegen de technologie te hoop liepen, verpestten het voor anderen wiens bedenkingen tegen gentech wél ergens op sloegen.

Zo is er het verhaal dat de wereld van voedsel kan worden voorzien dankzij gentech, bijvoorbeeld door rijstplantjes te fabriceren met korrels die supervoedzaam zijn, bomvol vitamines zitten en die groeien op de meest onmogelijke grond. Klinkt leuk, maar de honger in de wereld is er niet omdat we te weinig voedsel zouden hebben, maar omdat het oneerlijk wordt verdeeld. Mochten deze fantastische rijstplantjes verbouwd gaan worden, dan weet ik al waar ze terechtkomen: in de schappen van de Albert Heijn, naast de vijfenzeventig andere exotische rijstsoorten.

Aan de andere kant bestaat het idee dat genetisch gemodificeerd voedsel ongezond zou zijn. Waar dat fabeltje vandaan komt weet ik niet, maar geloof me: dat voedsel genetisch veranderd is, zegt niets over de veiligheid ervan. Een ander onzinargument is dat ‘wij’ niet zomaar aan ‘de natuur’ mogen zitten. We doen al eeuwen niet anders!

Maar ik wil toch op z’n minst kunnen kiezen voor voedsel dat niet genetisch is gemodificeerd. En dat heeft niets te maken met de gevaren van dat voedsel of met principiële bezwaren tegen mensen die aan ‘de natuur’ gaan klooien. Dat heeft er vooral mee te maken dat ik koste wat kost wil voorkomen dat bedrijven als Monsanto geld aan mij verdienen. Zoek voor de grap eens op wat die multinational allemaal op z’n geweten heeft, en je begrijpt precies wat ik bedoel.