27 oktober 2004

Roken

Hoewel ik roker ben, heb ik begrip voor de meeste maatregelen die worden genomen om roken te ontmoedigen en laat een aantal andere regelingen me koud. Zo vind ik het niet erg dat ik bijna overal naar buiten moet om te mogen roken, en vallen de waarschuwingen op pakjes tabak me al niet eens meer op. Roken is een ongezonde, slechte gewoonte. Het stinkt, en meerokers lopen een verhoogd risico op allerlei enge ziektes die je de meeste mensen toch niet toewenst. Hoe minder mensen er aan beginnen hoe beter.

Sommige mensen vinden nu dat de waarschuwingen op pakjes sigaretten en shag nog explicieter zouden moeten zijn. Plaatjes van zieke longpatiënten en verkankerde bronchiën zouden een nog grotere drempel vormen voor beginnende rokers, denken de voorstanders.

Ik ben in gedachten teruggegaan naar de tijd dat ik zestien was. Voor de grungende, cynische alto die ik toen was, was roken een soort statement tegen het establishment, al moet ik toegeven dat de logica daarvan mij inmiddels ook ontgaat. Maar man, wat zou roken nog oneindig veel stoerder zijn geweest als er destijds plaatjes van terminale rookslachtoffers op de pakjes hadden gestaan. De andere grungende, cynische alto’s en ik zouden elkaar proberen te overtreffen in het verzinnen van botte grappen over de rochelende terminaaltjes. De plaatjes zouden een soort macabere variant op de pokémon-flippo’s worden: rokémon, spaar ze allemaal!

Dat is wat zou doen als ik zestien was. En hoewel de pubers van nu vast de pubers van toen niet zijn, is het maken van antiautoritaire statements toch een regelmatig terugkerend thema. Hoe shockerender hoe beter, en plaatjes van stervende rokers sparen is zowel antiautoritair als vrij shockerend.

Bovendien is er een verschil tussen roken ontmoedigen en rokers pesten. Zolang aan snoepreclame als enige voorwaarde wordt gesteld dat er zo’n lullig tandenborsteltje in beeld verschijnt en op een Big Mac niet eens een waarschuwing hoeft te staan, laat staan een foto van een 200 kilo wegende vetzak die net z’n derde infarct heeft gehad, is het wat vreemd om tabak wel nog harder aan te pakken dan nu al gebeurt.