26 oktober 2004

Mening

Rocco Buttiglione, als het aan de voorzitter van Europese Commissie José Barroso ligt de toekomstige Eurocommissaris van justitie, mag zeggen wat hij denkt, en dat is een goede zaak. Hoewel de opvattingen van de Italiaan er ook tweeduizend jaar geleden niet voor hadden gezorgd dat hij voor zijn leven had moeten vrezen, is het algemeen gesproken vooruitgang dat mensen meningen hebben zonder gelyncht te worden. Of de meningen in kwestie nu stammen uit de tijd dat we nog van tak naar tak zwierden of niet.

Een groot deel van het Europarlement vindt ideeën als die van Buttiglione niet zo passen bij de hem toebedachte functie, en ook dat is een goede zaak.Vrijheid van meningsuiting betekent dat je mag zeggen wat je vindt, maar niet dat meningen nooit consequenties hebben.

Rocco vindt dat homoseksualiteit een zonde is en dat vrouwen braaf thuis moet zitten. Betekent dat dat hij niet goed zou kunnen functioneren als Eurocommissaris? Niet per se, maar als de Europarlementariërs weinig heil zien in een homofobe seksist op de post van justitie dan is dat hun goed recht. Vrijzinnige opvattingen zijn niet zaligmakend, maar als een meerderheid van het Europarlement ze aanhangt, dan zegt dat iets over de Eurokiezer.

Ik begin er bijna spijt van te krijgen dat ik tijdens de vorige Europese verkiezingen blanco heb gestemd. Bijna, want het gevaar bestaat dat Barroso overgaat op machtspolitiek en de belangrijkste fracties in het Europarlement bakzeil halen. Dat zou betekenen dat dit een storm in een glas water is, omdat er toch weer voor realpolitik gekozen wordt als het puntje bij het paaltje komt.

Dat zou een persoonlijke overwinning zijn voor de Euroscepticus die ik ben, maar ik zou er nauwelijks van genieten. Ik ben niet sceptisch omdat ik niet geloof in een Verenigd Europa, maar omdat ik niet geloof in dit Verenigd Europa, een regenteske kliek die denkt dat De Markt het middel tegen alle kwalen is en zich maar weinig gelegen laat aan de kiezer. Althans, zo zag ik het. Maar geloof me, ik zie in dit geval niets liever dan dat mijn gelijk keihard aan diggelen vliegt.