26 januari 2005

555

Goed nieuws vandaag: giro 555 heeft met haar hulpacties voor Azië genoeg geld binnengehaald voor de komende twee jaar. Een ongehoorde hoop geld waar de mensen in Azië hopelijk veel aan hebben. Goed nieuws voor hen, dus.
Die honderdzestig miljoen komt uit alle hoeken en gaten. Kleine kinderen haalden statiegeldflessen op, Henny Huisman zong een liedje, duikers gingen duiken (mijn voorstel voor ‘masturberen voor Azië’ kreeg echter weinig bijval onder de organisatoren van deze vreemde actie). Ook bedrijven trokken grif de portemonnee: Akzo stortte een half miljoen, DSM een geheime bijdrage. Unilever en ABN-Amro gaven direct aan NGO’s in de getroffen gebieden, allebei meer dan een miljoen Euro’s, etc etc. Dat is, het moet gezegd, helemaal geen goed nieuws.
The Economist is een Brits opinietijdschrift dat jammer genoeg geen Nederlandse concurrent heeft die er ook maar aan kan tippen. Het nummer van deze week is een special over ‘Corporate Social Responsibility’. Een breed en rekbaar begrip, waarbij eigenlijk van alles aangeduid kan worden dat niet regelrecht onder het verneuken van milieu, klanten en werknemers valt. Het geven van geld aan goede doelen, zo stellen de economen, is een perfect voorbeeld van hoe het niet moet. Het geld van bedrijven is namelijk helemaal niet van de managers die dat geld grif naar Azië overmaken, het is van de aandeelhouders.
Een voorbeeld: stel dat ik een restaurant wil beginnen. Daar heb ik te weinig geld voor, en daarom leen ik van de bezoekers van http://www.iknik.blogspot.com/ een miljoen euro, de helft van mijn startkapitaal. In ruil daarvoor zijn jullie mede-eigenaar van mijn restaurant, en krijgen jullie samen de helft van de winst die ik hopelijk maak. Mijn restaurant loopt goed, de klanten stromen binnen, er wordt gepraat over een eerste Michelinster, en het einde van het jaar nadert. ‘Sorry, beste bezoekers,’ zeg ik dan, ‘Geen geld voor jullie: ik heb al mijn winst dit jaar aan giro 555 gegeven.’ Het was niet mijn winst, het was ook jullie winst. En als iemand het warme charitatieve gevoel van schenken aan giro 555 mocht hebben, dan waren jullie dat.
Dit gepronk met andermans geld is precies wat mij en vele andere aandeelhouders over de hele wereld is overkomen. Managers die het beheer van spaargeld en financiële toekomsten werd toevertrouwd, gingen goede sier spelen met de slachtoffers in Azië. Zoals The Economist al schreef: toen Robin Hood stal van de rijken en het geld aan de armen gaf, was hij nog steeds aan het stelen. Geld geven aan Azië doe ik maar fijn van mijn eigen geld – nadat ik jullie je winstdeel heb betaald.
Ik hoop te zijner tijd nog steeds aandelen aan jullie te kunnen verkopen.

5 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Het is een feit dat je je geld beter in een sok kunt bewaren....

27 januari 2005 om 14:05  
Anonymous Anoniem zei...

Als je nou geen aandeelhouders hebt, mag het dan wel?
Poek

27 januari 2005 om 20:39  
Blogger Bart Braun zei...

Jazeker Poek, dan geef je namelijk niet andermans geld weg. Selly en ik hebben bijvoorbeeld besloten om namens www.fijneten.nl een bedrag te storten dat we anders aan nieuwjaarskaartjes zouden hebben uitgegeven. Daar schaden we onze aandeelhouders niet mee, want die hebben we niet.
Ik ga nog even nadenken of uit mijn stellingname nou ook volgt dat overheden geen geld over zouden moeten maken. Als ik een reden kan bedenken waarom dit argument niet voor hen op zou gaan kom ik daar op terug.

27 januari 2005 om 23:47  
Anonymous Anoniem zei...

Tuurlijk mogen overheden geld overmaken. Daar zijn ze overheid voor. Dat heet monopolie van (machts)middelen.

Of bedrijven met aandeelhouders geen geld zouden mogen overmaken, vraag ik me daarom ook af. Kijk, als je het niet eens bent met de bedrijfsvoering dan verkoop je je aandeel toch gewoon?

Een voorbeeld. Ik koop een aandeel van fijn eten. fijn eten besluit ineens een fastfoodketen te worden die kleine kinderen vetmest. Dan zou kunnen. De winstmarge lijkt me groot. Ik ben het daar niet mee eens en verkoop mijn aandeel aan mijn minder principiele financieel succesvollere collega. Dat is toch de marktwerking die met dat hele aandelgebeuren gepaard gaat?

LL

28 januari 2005 om 14:01  
Anonymous Anoniem zei...

Hahaha, ik zei aanDELgebeuren ;)

28 januari 2005 om 14:53  

Een reactie posten

<< Home