11 februari 2005

Luchtbal

Onlangs moest ik beroepshalve in Vlaanderen zijn. Tussen Rotterdam en Antwerpen, twee enorme havensteden met honderdduizenden inwoners, rijdt twee keer per uur een trein, even vaak als tussen Zutphen en Zwolle. Ik zat
in zo'n trein. Mijmerend over de geneugten van een rijbewijs keek in naar buiten terwijl de tram afremde. We waren al in Antwerpen, zo bleek: ik zag een bordje met 'Antwerpen Luchtbal'.


Luchtbal!

Fantastisch! Voor mijn geestesoog zag ik hoge gebouwen met vloeiende rondingen, meterslange hangplanten die van balkons naar beneden hingen. Twee zwaluwen in een erotische balts-choreochrafie die duikelden, samen opstegen en met een sierlijke bocht een trapeze ontweken. Tussen de witte, futuristische gebouwen hingen namelijk overal trapezes, zodat verliefde stellen van hun wolkenkrabber naar het dakterras van hun lief konden zwieren.

En ik moest denken aan wijken in Bladel en Rotterdam, waar starters zelf een kaveltje kunnen kopen, zelf een architect kunnen zoeken die zonder bemoeienis van stedebouwkundige commissie samen met hun een ontwerp maakt, en zo meer dan voor lange tijd mogelijk was in dit truttige Nederland écht in hun droomhuis konden gaan starten. (link)

Wat was nu gebleken? Deze droomkans, deze uitgelezen mogelijkheid om Nederland te verlossen van droeve blokkendozerij en grauwe Vinex-schimmelranden rond te steden, laten mensen liggen. Ze kunnen alles hebben, en ze kiezen voor degelijk, neutraal, vertrouwd. Saai, dus. Had ik een startkapitaal, dan verhuisde ik naar zo'n doe-het-zelfwijk en ontwierp ik mijn eigen
Luchtbal. Een plek voor durf, liefde, fantasie en het bewijs dat moderne architectuur wel degelijk mooi kan zijn. Dat soort plekken zijn er jammer genoeg maar weinig hier te lande.

Terwijl ik dit overwoog en mij afvroeg hoe ik aan een starterskapitaal kon komen zonder ervoor te werken, stond ik op om een beter beeld te krijgen van Luchtbal. Mijn geestesoog had het mis: het is een foeilelijk industrieterrein.



P.S. Wie wat meer geduld op kan brengen voor de Vinex-architectuur: goed nieuws! Binnenkort gaat een klein reisbureautje van start met het aanbieden van stadswandelingen door Vinex-wijken, inclusief uitleg over architectuur, geschiedenis en toekomst van de wijk. Hun website is nu nog under construction (snapt u de grap? Hij is niet van mij, oké?), maar wij zullen te zijner tijd meer hierover berichten.

1 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Namedropping. Whoehaaa!!

14 februari 2005 om 10:06  

Een reactie posten

<< Home