09 februari 2005

Meldingsplicht

VVD-fractievoorzitter Jozias van Aartsen is voor de nieuwe antiterrorismewetten die ministers Remkes en Donner hebben bekokstoofd. Het Kamerlid gaf als voorbeeld Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh: “Wat zou het goed zijn geweest als de staat had gezegd: kom jij je maar eens melden op het bureau.”

Waar ik benieuwd naar ben, is waarom dat zo goed zou zijn geweest. Zou Theo van Gogh minder dood zijn geweest als Mohammed B. voor de moord nog even langs het politiebureau was gegaan om aan zijn meldingsplicht te voldoen? Zou Mohammed zich wel twee keer bedacht hebben als hij wist dat zijn naam niet alleen bekend was bij de AIVD, maar ook op bureau Warmoesstraat? Ik wil echt dolgraag weten wat Van Aartsen precies bedoelde, want ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat een moslimextremist die de marteldood wil sterven onder de indruk is van een meldingsplicht.

Dit soort plannen valt onder het kopje “Onrust in Kneuterdorp”: ze werken ongeveer even goed tegen gewelddadig moslimextremisme als een gele kaart tegen een voetballer die zijn tegenstanders neermaait met een uzi.

We hebben hier in Nederland een AIVD om in de gaten te houden wie er allemaal staatsgevaarlijk zijn. Terroristen moeten voor de rechter worden gebracht, als het even kan op beschuldiging van het plannen van een terroristische aanslag. Als ze pas gepakt kunnen worden nadat ze hun aanslag hebben gepleegd, dan is dat vette pech voor de grote mensen. De risicoloze samenleving bestaat niet, en heeft dat ook nooit gedaan.

Ik vind mezelf niet bovengemiddeld staatsgevaarlijk, maar als één of andere lulhannes bij de AIVD daar anders over denkt en me een meldingsplicht wil aansmeren, wil ik me kunnen verdedigen. Dat sommige informatie van de inlichtingendienst vertrouwelijk zijn, snap ik best, en dat is nog wel te tolereren. Maar vrijwillig afstand doen van mijn recht op een eerlijk proces, omdat het toegenomen terrorisme ervoor heeft gezorgd dat de kans dat ik vandaag doodga een fractie van een procent hoger ligt dan vijf jaar geleden? Over mijn lijk.