04 februari 2005

Paus

Het gaat weer beter met de Paus na zijn griepje, volgens de persvoorlichters van het Vaticaan. Goed nieuws voor hem. Goed nieuws ook voor mij, want in een dodentoto had ik zijn overlijden pas volgende maand gepland. Voor de naar schatting 1,07 miljard katholieken op deze wereld zou een nieuwe Paus misschien echter nog beter nieuws zijn. Ik wens niemand dood, maar zoals mijn moeder altijd zei: er is een tijd van komen en een tijd van gaan.
De tijd van gaan is wat mij betreft voor deze Paus al een tijdje verstreken. Hij is stokoud, aartsconservatief en teveel bezig met bijbelse dogma’s en te weinig met de problemen van vandaag. Het interesseert maar weinig katholieken of Maria nu echt maagd was, maar vragen als ‘Afrika en Azië gaan naar de kloten ten gevolge van Aids – zijn condooms nu echt zo kwaadaardig?’ of ‘Eén van de beste vormen van ontwikkelingshulp aan vrouwen in Derde Wereldlanden is het verstrekken van anticonceptie. Zijn Vaticaanse richtlijnen bedoeld om veel katholieken bij elkaar te fokken – en daarmee geld voor de kerk te generenen – nog wel zo handig in deze overbevolkte wereld?’ spelen wel een rol. De wereld zit als altijd te springen om spiritueel leiderschap, en de meeste katholieken nemen de Paus nog steeds bloedserieus. Zou het dan niet mooi zijn als er een nieuwe Paus kwam, die het voortouw neemt bij kwesties over ontwikkelingslanden, oorlogen en de inhoud van onderwijs op katholieke scholen (overigens verdient de huidige Paus zeker complimenten voor zijn schoorvoetende erkenning van de evolutietheorie en de Big Bang-theorie, niet iedere dogmatische katholieke machtspilaar in het Vaticaan zal daar blij mee zijn geweest).
Een nieuwe Paus dus, die als geweten van de katholieke wereld kan functioneren. Katholiek dogma stelt dat de naam van de Paus wordt ingegeven door God zelf, bij een besloten vergadering van hoge piefen op het Vaticaan. Het schijnt dat God een Zuid-Amerikaanse naam zal gaan ingeven. Een goede beslissing, die de enorme groei van de kerk in Derde Wereldlanden weerspiegelt. Ik hoop dat de nieuwe Paus meer voor die landen zal gaan betekenen dan de huidige.

1 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

De Paus is meer een pop van de overige geestelijken. Daarom vrees ik dat conservatieve antihouding t.o.v. condooms die uit pauselijk praten spreekt, meer de houding van die bisschoppen etc. weergeeft. Daar die overige geestelijke ook horen wat God wil (en wij niet), vrees ik dat ook de volgende paus geen zuid-afrikaan wordt en al zeker geen neger. Ook al zou dat meer recht doen aan de werkelijkheid ja.

7 februari 2005 om 16:43  

Een reactie posten

<< Home