17 februari 2005

Rook, drink, lach en verwonder

Ik geloof heilig in het belang van voorlichting. Niet alleen omdat ik zelf nog steeds een groot risico loop om als voorlichter te eindigen, maar ook vanuit mijn optimisme over de mensheid.
Niet dat ik verwacht dat het allemaal goed gaat komen met het broeikaseffect, de vergrijzing en de multiculturele samenleving, begrijp me goed. De mensheid is ook maar een mens.
Maar sinds de verlichting en de enorme boom in opleiding die de Westerse wereld heeft doorgemaakt, vind ik dat de mensheid groot genoeg is om voor zichzelf te kunnen zorgen – hoeveel keihard bewijs voor het tegengestelde ik ook mag zien.

U bijvoorbeeld, gewaardeerde lezer van ons blog, kunt uw verantwoordelijkheden dragen. U bent een redelijk denkend wezen dat, als het eenmaal in staat is de gevolgen van zijn keuzes te overzien, ook met de gevolgen van die keuzes te kunnen leven.

Daar komt dan de voorlichter om de hoek: hij kan u meer vertellen over de gevolgen van uw keuzes. De Nederlandse overheid heeft deze zienswijze lang met mij gedeeld, tot mijn grote genoegen. Geen moralistisch gepreek over dat je geen sex voor het huwelijk mag hebben, maar klare taal over hoe je een condoom om moet doen. Drinken? Mag, maar drank maakt meer kapot dan je lief is. Geen verbod op de Big Mac, maar een actie Let op Vet. En dan niet komen zeiken als u straks toch te vadsig bent geworden.

In de HP/De Tijd van deze week staat een cynischer stuk over overheidsvoorlichting: campagnes zijn te duur, doelstellingen worden niet gehaald of juist zo makkelijk gesteld dat je de hele campagne niet had hoeven voeren. ‘Weggegooid geld’, stelt de angry young man van de Nederlandse opiniebladen op zijn cover.

Nee hoor. Met dat te duur valt het reuze mee. De overheid geeft zo’n vierhonderd miljoen euro per jaar uit aan voorlichting, minder dan de kosten van één JSF. Dat doelstellingen te laag worden gesteld is natuurlijk een beetje kinderachtig, maar komt voort uit een ambtelijke beheersdwang waar voorlichters ook niets aan kunnen doen. Blijft over dat mensen zoals u weigeren om te doen wat de campagnes zeggen. Boefjes.

Wat HP daar ook over mag vinden, u bent er niet om het de overheid gemakkelijk te maken, maar andersom. Geen gordel om? Vliegt u toch lekker met uw voorhuid door de voorruit, maakt mij niet uit hoor. Nederlanders drinken teveel, roken nog steeds, en eten te vet. Goed zo! Dat is uw goed recht, en u zult de gevolgen – vetzucht, kanker en nog meer kanker – met trots kunnen dragen. De overheid heeft zich in elk geval van haar verantwoordelijkheid gekweten door u te wijzen op de consequenties van uw gedrag, en de campagnes mogen dan ook geslaagd worden genoemd, ook al hebben ze niet tot verandering van uw gedrag geleid.

Ik zou dan ook willen pleiten voor een uitbreiding van de voorlichtings- en waarschuwingsactiviteiten van de overheid. Te beginnen met waarschuwingstexten op snoep, softdrugs en alcohol. Maar daarover later meer.

Het regelmatig bezoeken van blogs kan oogpijn en RSI veroorzaken. Geniet, maar surf met mate

1 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Dat is toch een rare uitdruking eigenlijk, want dat zet juist aan tot gewaarschuwde dingen doen. Dan tel je namelijk twee keer :)

19 februari 2005 om 15:21  

Een reactie posten

<< Home