14 februari 2005

Vorstelijk

Als linkse pseudo-intellectueel ben ik natuurlijk tegen de monarchie. We hebben bij grondwet geregeld dat het koningschap wordt vergeven aan de eerstgeboren zoon of dochter van één bepaalde familie. Niet omdat die bijzonder handelsbekwaam zou zijn, of bovenmatig betrouwbaar. Nee, Prins Willem-Alexander zal te zijner tijd koning worden van dit land omdat hij uit de juiste kut ter wereld kwam. Omdat de persweeën waarmee hij naar buiten werd gewerkt van Hare Majesteit waren, en niet van iemand anders.

De enige personen waarvan gezegd zou kunnen worden dat ze iets hebben gedaan voor hun bevoorrechte positie, die van de kouwe kant, tellen niet echt mee. Niet omdat ze ongeschikt zouden zijn voor de functie van koning of koningin, maar omdat hun ontstaansgeschiedenis begint bij een plebejische zaadlozing, in plaats van een vorstelijke ejaculatie.

De koninklijke familie heeft macht. Misschien heel weinig, misschien best wel veel, niemand die het weet. Over de macht van het koningshuis wordt namelijk nogal geheimzinnig gedaan, omdat ook de voorstanders van de monarchie stiekem best weten dat een moderne democratie zich hoort te schamen voor het instandhouden van een systeem waarin macht op dezelfde manier wordt overgedragen als een geslachtsziekte.

Doe mij maar een president zoals in Duitsland. Horst Köhler heet de man, en ik weet dat alleen maar omdat ik het net heb opgezocht. Hij knipt lintjes en schudt handjes, en dat er überhaupt mensen buiten Duitland zijn die zijn naam kennen is omdat hij baas van het IMF was voordat hij president van Duitsland werd.

Kost zo’n man geen geld? Vast wel. Ook de Duitse president krijgt waarschijnlijk een vorstelijk salaris, betaald uit de zak van de belastingbetaler. Maar in Duitsland mag die tenminste nog kiezen naar welk van de presidentskandidaten de belastingcenten moeten gaan. Dat is democratisch, netjes en eerlijk.

Maar een president is toch saai? Oh ja, beslist, maar ik hoef m’n kicks niet te halen uit de belevenissen van Bea en haar vriendjes. Andere mensen wel, en ze doen maar wat ze niet laten kunnen. Maar waarom ik zou moeten meebetalen aan die ultieme real-life soap, is me totaal niet duidelijk.