20 februari 2005

Schoolstrijd (2)

Een natte droom van Balkenende is uitgekomen: normen en waarden op de basisschool. Maria van der Hoeve, onze Minister van Onderwijs en partijgenoot van Jan-Peter, vertelde in de Volkskrant van vandaag dat nieuwe scholen in hun schoolplan “duidelijk (moeten) maken hoe de school omgaat met de opdracht de leerlingen te laten integreren in de Nederlandse maatschappij.” De minister geeft bovendien eerlijk toe dat de wetgeving speciaal bedoeld is om moslimscholen op het juiste pad te houden – uit die hoek komen blijkbaar de meeste aanvragen voor een nieuwe school.
Ik heb mij altijd verzet tegen de Balkendiaanse benadering van de Westerse normen en waarden. Als je je normen en waarden zo belangrijk vindt, leg ze dan vast in een wet, denk ik dan met mijn simpele hoofd. Eerwraak en vrouwenmishandeling zijn om te beginnen ook verboden in de landen waar de meeste moslim-immigranten vandaan komen, en daarnaast hebben we in Nederland allang wetten die dat verbieden. Sterker nog, het is scholen nu ook al verboden om eerwraak en vrouwenmishandeling te onderwijzen.
“JaMaar!” Hoor ik u al roepen, “De Westerse normen en waarden gaan veel verder dan de wet!”. Daarmee doelt u op zaken als respect voor homo’s, vrouwen een hand geven en meer zulks. En daar heeft u gedeeltelijk gelijk in.
Echter: dat is helemaal niet wat de normen en waardenposse wil met deze wet. Wij mogen ons in het Westen graag op de borst slaan over onze moderne, liberale waarden, maar in die borst zit nog steeds een restje van het oude westen. Op gristelijke scholen op de Veluwe wordt nog onderwezen dat de evolutietheorie een leugen is, vrouwen geen stemrecht horen te hebben en homosexualiteit een gruwel in de ogen Gods is. Of misschien vergis ik me en is dat, in tegenstelling tot mijn indruk van de enkele Zwarte Kous die naar Utrecht verdwaalde, helemaal niet waar, ik weet het niet. Maar Maria van der Hoeve weet het óók niet, omdat gristelijke scholen nièt hun schoolplan eerst ter goedkeuring aan haar voor hoeven te leggen - Die scholen bestaan immers al.
Met het idee van die wet is op zich niets mis, maar hem alleen laten gelden is, zo geeft Van der Hoeve zelf eigenlijk ook toe, banaal moslimpje pesten.