21 maart 2005

Femke

Femke Halsema heeft gesproken. Op het congres van Groen Links noemde ze Geert Wilders een dwaas, en plaatste ze VVD-fractieleider Van Aartsen en diens CDA-collega Verhagen in dezelfde hoek als de Limburgse oproerkraaier. “De voorgangers van de conservatieve commune hebben steeds grotere woorden nodig om nog in vervoering te raken”, zo citeert Trouw haar.

Het zijn altijd de idioten die reageren op een artikel, dat weet ik best. Desondanks is het prachtig om de reacties te lezen degenen die het niet met Halsema eens zijn. Ze is een communistische subsidievreetster, Fortuyns moordenaar was vast een Groenlinkser en “de Groene Khmer heeft weer eens een duit in het zakje gedaan.” (bij het lezen van die laatste passage kreeg ik meteen beelden voor mijn geestesoog van een westerling die een stel Cambodjanen probeert uit te leggen waarom Halsema de Nederlandse Pol Pot is).

Hoewel ik vadertje Stalin regelmatig lof toezing in de linkse kerk, ben ik geen Groenlinkser. Toch doen de woorden van Halsema me deugd. Niet omdat ze niet overdrijft (maar laten we elkaar geen mietje noemen: politici die niet overdrijven moeten nog uitgevonden worden) maar omdat ze Wilders een dwaas durft te noemen. Daar heeft ze niet alleen het recht toe, het zou potverdrie eens tijd worden dat die man wordt tegengesproken (samen met de meehuilende Van Aartsen en Verhagen).

Iemand tot verschoppeling maken omdat zijn ideeën je niet aanstaan is verkeerd, maar uit koudwatervrees je stem niet durven verheffen is het andere uiterste. Persoonlijk vind ik de onafhankelijkheidsverklaring van meneer Wilders geen ultieme bagger, maar veel meer dan een opgeleukt VVD-program is het niet.

En zolang de politicus niet uit kan leggen welke bureaucratie hij af wil schaffen en wat de gevolgen zijn als de helft van alle ambtenaren wordt ontslagen, zijn dat soort programmapunten luchtfietserij. Niet omdat ik links en arrogant ben, maar omdat luchtfietserij een ander woord is voor het bedenken van plannetjes zonder na te denken over haalbaarheid of praktische toepassing.

Van stomme ideeën moet je durven zeggen dat het stomme ideeën zijn, en hopelijk heeft Halsema haar collega’s Bos en Marijnissen aan het denken gezet.